۱۴۰۰ بهمن ۷, پنجشنبه

درنگی در برداشت ها و یاد داشت های ولادیمیر لنین و احسان طبری (۶)

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/Vladimir_Lenin_1_May_1920_by_Isaak_Brodsky.jpg/220px-Vladimir_Lenin_1_May_1920_by_Isaak_Brodsky.jpg 

دربارهٔ مسئلهٔ دیالکتیک

 ولادیمیر ایلیچ لنین

«نامۀ مردم»، 

شمارۀ ۱۱۴۶

( ۱۳ دی ۱۴۰۰)

تحلیلی 

از

شین میم شین

 

۱ 

یگانگی اضداد 

(شاید درست‌تر باشد بگوییم «وحدت» آنها؛ 

هرچند در اینجا تفاوت دو واژهٔ (؟) یگانگی و وحدت خیلی مهم نیست. 

از یک لحاظ، هر دو درست است) 

یعنی تشخیص (کشف) گرایش‌های متناقض، متضاد، متقابلاً مشروط به وجود یکدیگر،

 در همهٔ پدیده‌ها و فرایندهای طبیعت (شامل ذهن و جامعه). 

 

۱

یگانگی اضداد 

 

این مفهوم 

توسط لنین و یا مترجم، 

دقیق، فرمولبندی نشده است.

وحدت اضداد

یعنی

همبایی ستیزمند اقطاب دیالک تیکی

مثلا

دیالک تیک جذب و دفع

دیالک تیک داد و ستد

دیالک تیک حضور و غیاب

دیالک تیک پروتون و الکترون در هر اتم

دیالک تیک کاتیون و آنیون در هر نمک

دقیقتر

است.


۲

یگانگی اضداد 

(شاید درست‌تر باشد بگوییم «وحدت» آنها؛ 

هرچند در اینجا تفاوت دو واژهٔ (؟) یگانگی و وحدت خیلی مهم نیست.

 

لنین

ظاهرا

تفاوت و تضاد واژه را با مفهوم

نمی داند.

واژه 

با

مفهوم

رابطه دیالک تیکی دارد.

مارکس هم می داند.

وقتی مارکس می گوید:

روح

همیشه

سایه ماده

را

بالای سرش دارد،

بدان معنی است

که

مثلا مفهوم

همیشه

سایه واژه

را

بالای سرش دارد

و

حکم

سایه جمله

را.

مفهوم

به محض تشکیل

بسان خنجری به محض تشکیل

وارد غلافی مادی به نام واژه و یا کلمه و ترکیبی از کلمات می شود.

مفهوم سیب

به

عنوان مثال

به محض تشکیل

آلما و سیب و اپل و اپقل و غیره

نامیده می شود

بعد

بر زبان می آید

روی کاغذ می نشیند

خوانده می شود.

دیالک تیک واژه و مفهوم

فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک ماده و روح، وجود و شعور، فرم و محتوا ست.


۳

یگانگی اضداد 

(شاید درست‌تر باشد بگوییم «وحدت» آنها؛ 

هرچند در اینجا تفاوت دو واژهٔ (؟) یگانگی و وحدت خیلی مهم نیست. 

از یک لحاظ، هر دو درست است) 

یعنی تشخیص (کشف) گرایش‌های متناقض، متضاد، متقابلاً مشروط به وجود یکدیگر،

 در همهٔ پدیده‌ها و فرایندهای طبیعت (شامل ذهن و جامعه).

 

تشخیص

با

کشف

یکسان نیست.

تشخیص

احتمالا

توسط مترجم روسی و ایرانی

غلط ترجمه شده است.

Bestimmung

به

معنی تعیین و تعریف

است

و

نه

تشخیص.

پدیده ها و روندهای طبیعت

غلط

است.

پدیده ها و روندهای طبیعی

دقیق

است.


۴

یگانگی اضداد

یعنی تشخیص (کشف) گرایش‌های متناقض، متضاد، متقابلاً مشروط به وجود یکدیگر،

 در همهٔ پدیده‌ها و فرایندهای طبیعت (شامل ذهن و جامعه).

 

این تعریف لنین از یگانگی اضداد و یا دیالک تیک

تعریف مطلقا معیوبی است.

تشخیص و کشف اقطاب متضاد در هر کلی، مثلا تشخیص و کشف پروتون و الکترون در اتم و جذب و دفع در اندام

امری سوبژکتیو (ذهنی)

است.

وجود پیشاپیش اقطاب متضاد در هر کل

اما

امری اوبژکتیو (عینی) 

است.

چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم های کل هستی

خصلت دیالک تیکی عینی

دارند.

بی اعتنا به اینکه کسی (سوبژکتی) باشد و به تشخیص و کشف و تعیین و تعریف شان

مبادرت ورزد،

وجود دارند.

دیالک تیک

و

وحدت اضداد

خودش چیزی عینی است

که

در آیینه ذهن منعکس می شود و فرم دیالک تیک ذهنی (سوبژکتیو)

به خود می گیرد.

دیالک تیک

خودش

دیالک تیکی از عینی و ذهنی

(دیالک تیک = دیالک تیک عینی + دیالک تیک ذهنی)

است

و

نقش تعیین کننده در آن، از آن دیالک تیک عینی است.


۵

یگانگی اضداد

یعنی تشخیص (کشف) گرایش‌های متناقض، متضاد، متقابلاً مشروط به وجود یکدیگر،

 در همهٔ پدیده‌ها و فرایندهای طبیعت (شامل ذهن و جامعه).

 

لنین

 پدیده ها و روندهای طبیعت

را

در برگیرنده پدیده ها و روندهای سوبژکتیو و جامعتی (ذهن و جامعه)

تصور می کند.

دلیل این خطای لنین

عوضی گرفتن واقعیت با طبیعت

است.

واقعیت عینی = طبیعت + جامعه  + تفکر

 

به برخی از این جور خطاهای لنین

ورنر هوفمن

در

پژوهشی تحت عنوان استالینیسم

هم

کم و بیش

اشاره کرده است.

 

مراجعه کنید

به

 استالینیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9268


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر