۱۴۰۰ دی ۲۹, چهارشنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۵۳)

Ist möglicherweise ein Bild von eine oder mehrere Personen

 

هانی شافت

(۱۹۲۰ ـ ۱۹۴۵)

و

یاران

رزمندگان آنتی فاشیست کمونیست شهید از هلند

 

میم حجری

 

۱۲۲۲
مگر در طوایل طبقاتی دیگر ملا هست که هر ثانیه زحمتکشی در خون خود غوطه ور می شود؟
حقیقت فقط در کل است و نه در جزء

 

۱۲۲۳
پست مدرن مارکسیسم محفلی چیه؟
 مش جهانگیر.
 اصلا مارکسیسم چیه؟
 ضمنا کمونیسم کارگری چه ربطی به مارکسیسم دارد؟
 مؤسس کمونیسم کارگری
حضرت وایت لینگ
بدترین دشمن مارکس و تئوری علمی در جنبش کارگری بود.

 

۱۲۲۴
استفاده از نیمی از سهم امام زمان(عج) برای کمک به سیل‌زدگان اخیر کشور جایز است.
صافی گلپایگان

۱۲۲۵
جامعه فئودالی
در
مقیاس جهانی
جهنم سوء ظن، خنجر از پشت، جنگ های بی پایان
است.
کسی نمی تواند در این جهنمدره
راحت بخوابد.
حتی اگر شاه کشور باشد.
هراس از برادر و خواهر
در دستور روز طبقه حاکمه و عالی ترین نماینده اش، یعنی دربار
است.
در دربارهای فئودالی
همین مناسبات مبتنی بر سوء ظن
با
وضوح بیشتر
نمایان می گردد:
پادشاه
برادرش
را
اخته می کند.
برادر زاده اش را کور می کند،
ماسک اهنین بر سر برادرش می کشد و در دخمه های مخوف محبوس می سازد
تا
بلکه راحت بخوابد
و
هراسی از توطئه برادر و برادر زاده
نداشته باشد.

 

۱۲۲۶ 
جهنم فئودالی
 از انسانواره های بی ایدئال و آرمان
تشکیل می یابد.  
از این رو ست که سعدی  از دل به دست آوردن، از خرید و فروش سرداران فئودال های دیگر، سخن می گوید
و
نه از ایدئالها، ارزشها و آرمانها.
در جهان سعدی،
همه جبهه ها همانند یکدیگرند و از انگل ها و طفیلی های خردستیز حرفه ای
تشکیل می یابند.

 

۱۲۲۷
چجوری به یکی بگیم ازش خوشمون نیومده، وقتی هعی گفته بریم بیرون و ما هر بار گفتیم نه؟!
صوفی

این سؤال صوفی
سؤال سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) بغرنجی است و باید مورد تأمل همه جانبه قرار گیرد.

۱
شناخت افراد و اشیاء و خویشتن خویش
بزرگ ترین هنر آدمیان است.
عشق و هوس و خصومت و خودخواهی  اما بی اعتنا به شناخت است.
وقتی کسی در صدد تسخیر کشوری و غارت آن است.
وقتی کسی
در صدد تسخیر زنی و یا نری و کامگیری از او ست
و یا
درصدد تجاوز به همنوعی است
بی اعتنا به میل و خواست و شناخت ملت ان کشور و آن زن و نر ا ست.
هدفش ارضای حوایج مادی و مالی و روحی و غریزی و غیره خویش است.

۲
مسئله دیگر بعد فرهنگی قضیه است:
زن  (و نه فقط زن) در طوایل طبقاتی
کالا ست
و
کالا برای خرید و فروش است
و
نصیب کسی می شود که قیمت بالاتری برای کالا
عرضه کند.
زن (و نر)
به عنوان کالای سخنگو
تلقی می شود.
حریف در صدد خرید آن و استفاده از آن است.
بعد
می تواند بسان هر کالای دیگر به سطل زباله اندازد و برود.


۱۲۲۸
زهری
گذشته را به دمِ بادِ سرد دادم و باز،
چو آن کبوتر، از هر گناهِ دل پاکم.
مرا به خویش رها گر کنی،
گنه کاری
که بی تو گر گلِ مهتاب هم شوم،
خاکم.

زهری

از عمر بر باد رفته اش سخن دارد
همینگوی از نسل سوخته سخن داشته است
زهری از اعضای حزب توده بوده و بخش اعظم یارانش تیر باران شده اند

 

۱۲۲۹
زهری
گذشته را به دمِ بادِ سرد دادم و باز،
چو آن کبوتر، از هر گناهِ دل پاکم.

دلیل پاکی و پارسایی زهری
صرف جوانی خود به مبارزه در راه رهایی نهایی بوده است.

 

۱۲۳۰
مرا به خویش رها گر کنی،
گنه کاری
که بی تو گر گلِ مهتاب هم شوم،
خاکم.

اکنون جای خالی انقلاب رهایی بخش را جانان گرفته است
عقل شکست خورده است
و
همه امیدها
اکنون به عشق است و بس.
سیاوش کسرایی
همسنگر زهری
همین تجربه و اندیشه را به طرز زیر پوئه تیزه کرده (به شعر کشیده) است:
چون عقل را به گوشه میخانه باختیم
عشق تو مانْد در همه حالی دبیر ما

۱۲۳۱
ترانه سازِ دلِ هیچ کس نخواهم شد
که با زبان کسی،
گفت و گوی نتوانم.
برای توست که
می خوانم این همه آواز
اگر تو هم نپسندی،
خموش می مانم!
محمد زهری

همه چیز زهری در جانان خلاصه شده است.
جهان در جانان جمع آمده است.
حالا می توان دلیل ایدئالیزاسیون عشق در شعر شعرای حزب توده را پیدا کرد

 

۱۲۳۲
ملت با هزار سختی و مشکلات بچه بزرگ نمیکنن که شما بیایید دلش‌رو بشکنید، اذییتش کنید، روز و شبش رو قاطی کنید، آخرشم زحمت‌هاشو بی‌نتیجه بذارید.
سمانه

ظلم و عدل
سیستماتیک است
و
نه
سوبژکتیو.
اگرچه
سوبژکتیو به نظر میرسند.
جلاد به هوس و خواست و میل خود
کسی را گردن نمی زند
سیستم اقتصادی و اجتماعی حاکم
بخشی از اعضای جامعه
را
جلاد می کند
تا گردن بخش دیگری از اعضای همان جامعه را بزند
و
سیستم حفظ شود.
رادیکال باید اندیشید
و
نه
سطحی

 

۱۲۳۳
چه قدر دارد، جانا، دلی؟
توان هردم
بر آستان درت صدهزار جان انداخت
عراقی از دل و جان آن زمان امید برید
که چشم جادوی تو چین در ابروان انداخت
فخرالدين عراقى


عراقی بین دل و جان تفاوت قائل میشود
جان را به معنی روح به کار میبرد
و
دل را به معنی عامل عشق
این تصور و تحریف کماکان
رایج است.

۱۲۳۴
افکار ژرف اندیش

اولا


افکار شخصی نیستند.


فکر حسن و حسین وجود ندارد.


افکار یا 
طبقاتی اند و یا تمام بشری.


افکار اشراف برده دار،


افکار فئودالی


بورژوایی


پرولتری


خرده بورژوایی


وجود دارند.



ثانیا


انچه که از زبان مردم شنیده می شود


افکار طبقه حاکمه اند.



ثالثا


از یک میلیون نفر به ندرت میتوان کسی را پیدا کرد


که


توان تفکر داشته باشد


خلایق 
طوطی وش اند و نه خوداندیش

خلایق


خرافات مختلف را مثل طوطی نشخوار می کنند.


قحط متفکر است.



 

۱۲۳۵

افزایش فشار بر شهروندان بهائی در ایران

از بازداشت تا مصادره املاک
 

هر بلایی نازیسم و فاشیسم

بر سر کمونیستها و یهودی ها و کولی ها آورده،

فوندامنتالیسم

بر سر کمونیست ها، یهودی ها، بهایی ها و غیره می آورد.

دست هیتلر

از

آستین خمینی و خامنه ای و غیره

بیرون آمده است.

 

۱۲۳۶
از شاعر انقلابی ابوالقاسم لاهوتی :
همت کنید!
همت کنید ای دوستان
دشمن به میدان آمده
با حرص خرس گرسنه
با مکر شیطان آمده
آمد به قصد جان ما
بر ضد فرزندان ما
این سگ برای نان ما
نزدیک انبان آمده
هاراست، هار این بیشرف
شمشیر هم دارد به کف
یکصف شویم از هر طرف
جلاد انسان آمده
یکسر شده او را زنیم
شمشیر او را بشکنیم
پامال و نابودش کنیم
کاو دشمن جان آمده

۱۲۳۷
یادگیری آموزه‌های لنین، برای هر فعال سیاسی جنبش کارگری کمونیستی واقعا امری لازم و ضروری است!
 سورج

منظور از تعالیم و یا آموزه های این و آن چیست؟
تعلیمات و تعالیم
از مفاهیم مذهبی اند.
بدین طریق
کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم
به

عنوان پیامبر و امام و اولیا

تلقی می شوند

و

آثارشان

به

مثابه کتب مقدس.
ولی اصلا از این خبرها نیست.
مارکسیسم ـ لنینیسم
دیالک تیکی از علم و ایده ئولوژی است
و
کلاسیک های مارکسیستی ـ لنینیستی
کاشفان و تدوین کنندگان این علم و ایده ئولوژی اند.
نوشته های مارکس و انگلس و لنین
ربطی به مارکسیسم ـ لنینیسم
ندارند.
خلایق خیال می کنند

که

حرف های کلاسیک ها

وحی منزلند
به همین دلیل برای اثبات خرافات خود
از آنها نقل قول می آورند
و
برخی بدبخت ها شعار می دهند:

به عوض قرآن
آثار لنین را بخوانید.
برخی دهاتی ها
برداشت ها و چه بسا حتی یاد داشت های لنین از آثار هگل و این و ان را
به عنوان آثار لنین جا می زنند و آبرو می برند.
ایسم

را

مثلا مارکسیسم ـ لنینیسم

را
نباید

با

اسم
مثلا

با

مارکس و انگلس و لنین
عوضی گرفت.
چه بسا حرف های انها
که ناقص و غلط اند و باید نقد شوند و نه نقل.

۱۲۳۸
آدم هایی هستند در زندگی
نمی گویم خوبند یا بد

ولی
چگالى وجودشان بالاست ...
افکار
حرف زدن
رفتار
محبتشان
و هر جزئى از وجودشان امضادار است
یادت نمی رود هست و بودنشان را.
بس که حضورشان پررنگ است.
رد پا حک می کنند اینها روى دل و جانت.
این آدم ها را باید قدر بدانى ...
وگرنه دنیا پر است
از آن دیگرهاى بى امضایى که شیب منحنى حضورشان
همیشه ثابت است ...
بعضى آدم ها ترجمه شده اند
بعضى از آدم ها فتوکپى آدم هاى دیگرند
بعضى از آدم ها با چند درصد تخفیف به فروش می رسند
بعضى از آدم ها فقط جدول و سرگرمى اند
بعضى از آدم ها را باید چند بار بخوانیم تا معنى آنها را بفهمیم
و بعضى از آدم ها را باید نخوانده کنار گذاشت
از روى بعضى آدم ها باید مشق نوشت و از روى بعضى جریمه ...
سلام و درود بر دوستان ؛عزیزان؛ صاحب دلان
و یارانی که بودنشان یعنی حس خوب زندگى...
قيصر امين پور

 

۱۲۳۹
امروز به پایان می رسد
از فردا برایم چیزی نگو !
من
نمی گویم فردا روز دیگری است 
تو
روز ِ دیگری هستی !!
"تو" فردایی 
همان که باید به خاطرش زنده بمانم !
جبران خلیل جبران

۱۲۴۰
هیچ چیز واقعی نیست جز خدا،
 هیچ چیز مهم نیست جز عشق به خدا.
سپاه دانش



خدا

به همان میزان


واقعی است


که


سپاه دانش


دانشی است

عشق به چیز واهی
نشانه نادانی است
و
نه
 شق القمر


۱۲۴۱
می گویند منبر را از چوب درخت گردو می سازند
که بسیار محکم و با کیفیت است.
درخت گردو علاوه بر چوب مرغوب،
سایه و بار خوبی هم دارد.
اما درخت چنار میوه ندارد، سایه درست و حسابی
هم ندارد، از آن چوبه دار میسازند.
دعوای این دو درخت در شعر استاد شهريار
شنیدنی ست!
*گفت با طعنه منبری به چنار:
سرفرازی چه میکنی؟ بی بار!
نه مگر ننگ هر درختی تو؟
کز شما ساختند چوبه دار!
*پس بر آشفت آن درخت دلیر،
رو به منبر چنین نمود اخطار؛
گفت: گر منبر تو فایده داشت،
کـار مردم نمی کشید به دار !

 

۱۲۴۲
استراحت در سایه درخت گردو جنون آور است.

دلیلش چیست؟
 دلیلش این است

که

درخت گردو

بر خلاف بقیه درختان

اکسیژن آزاد نمی کند.

بلکه گاز کربنیک آزاد می کند که خفه کننده است.

۱۲۴۳
۳ دز واکسن زدم سه بار کرونا گرفتم هر دفعه توی خونه بودم مهمون بی‌شعور برام آورد

شعور داشته باشید

وقتی یک نفر اینقدر رعایت میکنه

شما هم به خاطر سلامتیش رعایت کنید و طرفو گرفتار نکنید

باشه بابا شما بدن قوی

ما سیستم ایمنی ضعیف
پاریلیس


گاهی سنت ها دردسرزا هستند.
مثلا همین روبوسی سطحی و الکی ایرانیان به انتقال ویروس کرونا و میکروب امراض دیگر منجر می شود.
دختران جوان
از زن مسلول لب می گرفتند تا محبت خود را اثبات کنند
به کجای این طویله می توان آویخت پالان را

 

۱۲۴۴
اگر می‌دانستم این آخرین دقایقی است که تو را می‌بینم، به تو می‌گفتم «دوستت دارم» و نمی‌پنداشتم تو خود این را می‌دانی.
همیشه فردایی نیست تا زندگی فرصت دیگری برای جبران این غفلت‌ها به ما دهد. کسانی را که دوست داری همیشه کنار خود داشته باش و بگو چقدر به آن‌ها علاقه و نیاز داری. مراقبشان باش.
به خودت این فرصت را بده تا بگویی: «مرا ببخش»، «متاسفم»، «خواهش می‌کنم»، «ممنونم» و از تمام عبارات زیبا و مهربانی که بلدی استفاده کن. هیچکس تو را به خاطر نخواهد آورد اگر افکارت را چون رازی در سینه محفوظ داری. خودت را مجبور به بیان آن‌ها کن.
به دوستان و همه‌ی آنهایی که دوستشان داری، بگو چقدر برایت ارزش دارند. اگر نگویی فردایت مثل امروز خواهد بود و روزی با اهمیت نخواهد گشت...
  گابریل گارسیا مارکز

 

۱۲۴۵
آدم های موقتی
درس های ابدی می دهند.
دریا

درک منظور دریا دشوار نیست.
فرمول بندی اندیشه اش اما نادقیق است.
این
البته نشانگر نگرش عام زنان جمکران است:
نران
از دید زنان جمکران
به دو دسته طبقه بندی می شوند:
۱
نران ماندگار به معنی پایدار و وفادار به زنان
۲
نران ناپایدار بی وفا به زنان

ایرادات این اندیشه دریا:
اولا
ضد موقتی
ابدی نیست.
ضد موقتی
همیشگی است
و
ضد ابدی
ازلی است.
ثانیا
همه چیز در هستی
موقتی و گذرا و متغیر است
ثالثا
ما با آدم ها و رخدادهای تصادفی سروکار پیدا می کنیم و نه موقتی و همیشگی.
ضد تصادفی
ضرور و یا جبری است.
دیالک تیک ضرورت و تصادف

 

۱۲۴۶
یک سینه پر از قصه هجر است، ولیکن
از تنگدلی طاقت گفتار ندارم
صوفی

نه.
برای گفتار
طاقت لازم نیست.
چی لازم است؟

۱۲۴۷
عجب سؤالات خرکی ئی؟
غم و شادی
افندی
ربطی به روز و شب ندارد.
ربط به محیط زیست تو دارد.
ربط به جامعه تو دارد.
دلیل عندیشیدن تو به حریف و حریفه
نیاز غریزی و غیره تو به چیزی است که حریفه و حریف دارد.
شب بدبخت تقصیری ندارد.

 

۱۲۴۸
خودکشی یک جوان ٢٠ ساله در شهرستان پاوه
شامگاه روز سه‌شنبه بیست و هشتم دی‌ماه، یک جوان به نام "زانیار قادرپور" ۲۰ ساله فرزند احسن اهل روستای "دزآور" به زندگی خود پایان داد.



رونق خودکشی


نشانه سقوط فکری اعضای جامعه

از سویی


و

نفوذ ایده ئولوژی فاشیستی، فوندامنتالیستی و نیهلیستی در جامعه

از

سوی دیگر

است.


ضمنا


شرم انگیز است


و


باید با روشنگری علمی و انقلابی


بر ضد این ایده ئولوژی ارتجاعی و ضد خلقی


همه جانبه و پیگیر

مبارزه شود.

 

۱۲۴۹
دلم اون انگیزه ای رو میخواد که هر روز اون ۲۵-۳۰ صفحه کتاب رو بخونم

کمیت مطالعه (تعداد صفحات کتاب)
تعیین کننده نیست.
تعیین کننده
کیفیت مطالعه است.
فراگیری تعریف یک مفهوم (واژه) و تمرین کاربست آن در هر روز
ارزشمندتر و مفیدتر از مطالعه خرکی یک کتاب در روز است.
مثلا
فراگیری و تمرین همین دو مفهوم کمیت و کیفیت.
مثالی بزنید.

۱۲۵۰
من تو رابطه خنگ ترین ادمی ام که میشناسم
کورلی


نه.
خنگ
هرگز نمی تواند به انتقاد از خود خطر کند.

۱۲۵۱
دوتا ارامبخش خوردم... اشکم بندنمیاد که نمیاد
مرضیه

اشک ثواب کلان دارد.
اهل آیین تشیع
اهل اشک و و ضجه و مرثیه و نوحه و گریه و زاری اند.
هنر دیگری ندارند.

 

۱۲۵۲
نمیدونم حالا تو این وضعیت مالی بدی که دارم چرا سیر نمیشم
فرگال

دلیل اولش
همین وضعیت مالی وخیم است.
این واکنش پسیکولوژیکی (روانی) اندام به فقر مالی است.
عکس اینهم صادق است.
اگر وضع مالی ات خوب باشد
اشتهایت درجا کور می شود.
دلیل دومش
علافی است.
اگر سرت مثل ما شلوغ باشد،
غذا و خیلی چیزهای دیگر

به کلی فراموش ات می شود
 

۱۲۵۳
سعدی پدر دیالک تیک است
ولی کسی نمی داند.
او در رابطه با همین دیالک تیک کمیت و کیفیت می گوید:
اسب تازی وگر ضعیف بود
باز هم از طویله ای خر
به. (بهتر)

معنی:
یک اسب تازی مردنی (کیفیت)
ارزشمندتر از یک طویله پر از خر (کمیت)  است

۱۲۵۴
دست از رهبر پروری شاه پروری امام پروری خدا پروری
ناجی پروری سُنبل پروری بردارید.
آمد اشتباه کرد و رفت یک نفر کافی نیست.
اگر منتظری یک سوپر فهم بیاید تو و من را نجات دهد سخت در اشتباهی .
منتظران را انتظار خواهد بُرد.
قارچها زیر درخت می رویند به پرورش درخت ادامه دهید!
مینا

 سُنبل پروری (؟)

۱۲۵۵
خیاط و معاییر

چنین چیزی محال است.
جامعه 
دستخوش تحول مدام است
و
با تحول جامعه هم انسان ها و هم
معیارها عوض می شوند.
مثال:
همین اخوندها
قبل از پیروزی عنگلاب
معاییر دیگری را نمایندگی کرده اند.
از حکومت عدل علی
از
جامعه بی طبقه توحیدی
از دادن خانه مجانی
سخن گفته اند.
یعنی معیار سوسیالیستی را به کار بسته اند.
حضرت محمد را طرفدار دستان پینه بسته قلمداد کرده اند.
امروز عسگر اولادی می فرماید
این حرف ها اختراع کمونیستها هستند
و
ربطی به اسلام ندارند
یعنی معیار بورژوایی
پیدا کرده اند


حرص نزن آدم شدن دکان ندارد جان بکن
رهبری جهان با چه مایهٔ کم خردمندی صورت می گیرد
ناقوس سیاست را داد و ستد پول به صدا در می آورد .

عجب صبری خدا داده است.


داد و ستد پول؟


منظور مش مینا؟


از کی تا حالا


داد و ستد

حرفه منفوری شده است؟


داد و ستد

حتی

در صحرای محشر معتبر است:


خدا

تاجر باشی

است:


با دست خالی بروی


با کله به قعر دوزخ پرتابت میکند
 

۱۲۵۶
علی اشرف
آدم بدی نبوده است.
خلایق بی خبر از خدا و خر و خرما
خیال می کردند که هم سواد دارد و  هم قلم دارد.
نمی دانستند که بهترین سرمایه اش
سبیلش است.
دولت چیست
ای جبهه کارگر؟
تحقیر دولت
که امروزه کسب و کار سران نئولیبرالیسم کذایی است
و
دیروز
کسب و کار
سران آنارشیسم خرافی  بود.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر