۱۴۰۰ بهمن ۹, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انگیزه (موتیو) (۳)

  Bild

 

پروفسور دکتر ولفگارنگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

۶

انگیزه ها و نتایج عمل

 

۱

·    انگیزه ها باید ـ در تحلیل نهائی ـ در نتایج عمل ته نشین شوند.

 

۲

·    اما به پیوند میان انگیزه های درونی و اعمال نباید سهل انگارانه برخورد کرد.

 

۳

·    انگیزه های مختلفی می توانند در پشت سر شیوه های عمل واحد، پنهان شوند و انگیزه های واحد می توانند تحت شرایط اجتماعی مختلف، به نتایج گوناگونی منجر شوند.

 

۴

·    از این رو ست که مطالعه نتایج عمل (مثلا نتایج کار) برای درک دلایل انگیزه ای شیوه های عمل مشخص کافی نیست.

 

 (این هشدار شاهکاری است. مترجم)

 

۵

·    علاوه بر این ـ قاعدتا ـ برای یک عمل و یا کردوکار واحد، تنها یک انگیزه وجود ندارد.

·    بلکه نیات مختلف بیشماری وارد عمل می شوند و بدین طریق سلسله مراتب (هیرارشی) معینی از انگیزه ها تشکیل می یابدد.

 

۶

·    پس انگیزش یک شیوه عمل مشخص را باید به مثابه یک سیستم کلی از انگیزه ها در نظر گرفت، که حاوی استقلالی نسبی و خصلتی پویا ست.

 

۷

·    مثلا انگیزش کار سوسیالیستی در چنین سیستم های انگیزه ای متنوع، می تواند از فرد تا فرد، از افراد وابسته به گروه اجتماعی معین تا افراد وابسته به گروه اجتماعی دیگر، از زمین تا آسمان متفاوت باشد.

 

۷

تشکیل و توسعه انگیزه ها

 

۱

·    تشکیل و توسعه انگیزه ها نیز روندی بسیار بغرنج است.

 

۲

·    انگیزه های مشخص، نتیجه عمل مشترک فاکتورهای مختلف اند:       

·    نگرش ها و تمایلات پدید آمده در انسان، حوایج و منافع فردی که او به وجودشان پی می برد، درجه تحصیل و شخصیت او و غیره با تأثیرات ناشی از مناسبات تولیدی و طبقاتی، سازمان رهبری جامعه، الزامات اجتماعی، وسایل مبادله فکری (نظری) و اطلاعات و غیره همه مشترکا عمل می کنند و در فرد بازتاب می یابند.

 

۳

·    درکشمکش میان شروط درونی و شروط اجتماعی بازتاب یافته، که به نوبه خود به مثابه گشتاور کشمکش عملی انسان با محیط زیست خود توسعه می یابد، ساختار انگیزه ای معینی برای عمل افراد منفرد در جامعه رشد می یابد.

 

۸

مدل تئوریکی انگیزه ها

 

۱

·    هنوز مدل تئوریکی رضایت بخشی برای توضیح پیوندهای پیچیده و بغرنج که به تشکیل انگیزش منجر می شوند، به وجود نیامده است.

 

۲

·    تدوین چنین مدلی، امری است که همکاری نمایندگان رشته های مختلف علمی، به ویژه روانشناسی، فلسفه و جامعه شناسی را ایجاب می کند.

 

۳

·    تنها در زمینه مکانیسم تمامجامعتی تعیین و تأثیر انگیزه ها، یعنی آنجا که مسئله انگیزه، تنها به لحاظ پیوند کلی جامعتی و نیروهای محرکه روند تاریخی در نظر گرفته می شوند، تصورات تئوریکی مطمئن و عملا آزموده وجود دارد.

 

۴

·    این تصورات در مقولات و روابط اساسی ماتریالیسم تاریخی تبیین می یابند و مبانی مهم تئوریکی و متدئولوژیکی مربوط به مسئله انگیزش را تشکیل می دهند.

 

۵

·    از پژوهش های مارکسیستی ـ لنینیستی ـ با استفاده از متدهای علمی مدرن ـ می توان در این زمینه، نتایج مهمی را انتظار داشت.

 

۶

·    درک علمی تشکیل انگیزه ها، به کمک هیچ یک از روش های زیر امکان پذیر نیست:

 

الف

·    مدل های تحریک ـ واکنش پوزیتیویستی ـ بیهیویوریستی (رفتارگرایی)

 

ب

·    تئوری تطبیق فونکسیونالیستی.

 

پ

·    آموزه های غریزتی ـ بیولوژیکی.

 

ت

·    آنتروپولوژی فلسفی (که امروزه در فلسفه معاصر بورژوائی رواج گسترده دارد.)

 

ث

·    فرقه های مختلف جامعه شناسی پوزیتیویستی.

 

ادامه دارد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر