تحلیلی
از شین میم شین
یا
وفا، یا خبر وصل تو، یا مرگ رقیب
بود
آیا که فلک ز این دو سه، کاری بکند
·
خواجه در این بیت، رقیب را در دیالک تیک سه عضوی عاشق ـ رقیب ـ
معشوق مطرح می سازد و آرزوی قلبی اش را در قالب سه امکان وفا، خبر وصل و مرگ رقیب خلاصه
می کند و انجام هر کدام از سه آرزوی خویش را بطور ایراسیونالیستی به عهده فلک کذائی
می گذارد.
1
یا
وفا، یا خبر وصل تو، یا مرگ رقیب
·
وفا یکی از مقولات بسیار مهم در دیوان خواجه است.
·
اما مقوله وفا نتیجه تجرید چه
چیزهائی است؟
·
ضمنا چرا وفا این چنین ایدئالیزه
می شود؟
وفا
به
معنی به سر بردن عهد و پیمان
مقابل
غدر
دوستی صمیمیت
مقابل
جفا
ای دل
چه اندیشیده ای در غدر آن تقصیرها
ز
آن سوی او
چندان وفا ز این سوی تو چندین جفا
(دیوان
کبیر)
·
بر اساس این تعریف فرهنگ واژگان فارسی، وفا در دو دیالک
تیک مرتبط به هم زیر مطرح می شود:
الف
·
در دیالک تیک عهد و وفا
ب
·
در دیالک تیک وفا و جفا
2
یا
وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب
·
دیالک تیک عهد و وفا حاکی از آن است که میان عاشق و
معشوق کذائی، عهد و پیمانی بسته می شود، وعده و قولی داده می شود و چه بسا حتی
قراری تعیین می شود.
·
خواجه آرزو می کند که معشوق کذائی
به عهد خود وفا کند.
·
به وعده و قولی داده، جامه عمل
بپوشاند.
·
در این صورت و فقط در این صورت است
که معشوق خبر وصل خواهد داد.
·
خواجه در وصیت نامه اش از تیمور
لنگ (معشوق) نیز می خواهد که به عهدی که با او بسته وفا کند:
·
یعنی در روز قیامت شفیع خواجه باشد
تا خواجه به جای دوزخ به جنت رود و با حوریان و غلمان ها حال کند.
·
خبر وصل در این مورد به معنی دعوت
خواجه به خیمه گاه تیمور، هدیه کردن کنیزکی و یا غلامکی و شنیدن اشعار او خواهد
بود.
3
یا
وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب
·
اگر معشوق به عهد خود وفا نکند و از خبر وصل هم خبری
نشود، خواجه مطمئن می شود که توطئه رقیب در کار است و معشوق را نسبت به عاشق بی
اعتنا و یا حتی بدبین کرده است:
·
در این مورد، مثلا شاعر خوش قریحه
تری، خوش ذوق تری و چاپلوس تری پیدا شده و توجه تیمور را به خود جلب کرده و جای
خالی خواجه را پر کرده است.
·
خواجه برای رقیب، مرگ آرزو می کند.
4
یا
وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب
بود
آیا که فلک ز این دو سه کاری بکند
·
مسئله اما این است که خواجه تحقق این آرزوها را نه به
عهده سوبژکتی مادی، زمینی، انسانی و اجتماعی و عقلی (راسیونال)، بلکه به عهده قوای
ماورای مادی، ماورای زمینی، ماورای انسانی و ماورای اجتماعی و ضد عقلی (ایراسیونال)
می گذارد.
·
در این مورد بخصوص به عهده فلک
کذائی می گذارد.
·
یکی از نشانه های بارز ایراسیونالیسم
(خردستیزی) همین است.
·
ما این کرد و کار خواجه را ایراسیونالیزه
کردن راه حل مسائل فردی و اجتماعی می نامیم.
5
·
خواجه خواننده را از جست و جوی راه
حل راسیونالیستی برای مسائل و معضلات شخصی و اجتماعی منحرف می کند و به دنبال نخود
سیاه ایراسیونالیستی از قبیل چرخ و فلک و سپهر و قضا و غیره می فرستد.
·
خواجه به این طریق و ترفند، سوبژکت
انسانی و اجتماعی را با سوبژکت واره های واهی جایگزین می سازد.
·
فرق هم نمی کند که عمل سوبژکت مورد
نظر مثبت باشد و یا منفی، سازند ه باشد و یا مخرب.
6
·
اگر کسی خانه خراب شده، خواجه او
را به سراغ قضا و چرخ و فلک کور و کر و الکن و ابله می فرستد.
·
یعنی عملا او را به لعن و نفرین بر
فلک کذائی فرامی خواند و بعد یاد آور می شود که مقصر اصلی اصلا خود فلک و چرخ و
دهر و سپهر نیست.
·
لعن و نفرین بیهوده است و مقصر
اصلی خود خدا ست.
7
·
ضمنا همین عوامفریبی را چنان جامه
عمل می پوشاند که از خودش عاصی و یاغی و انقلابی دو آتشه عرضه می شود.
·
قرن ها بعد همین رسم و راه و آیین را
نمایندگان فلسفه بورژوائی واپسین و مقلدان وطنی آنها چه بسا با همین فرم و محتوا
تکرار خواهند کرد.
·
اینجا ست که همه نمایندگان همه طبقات
اجتماعی واپسین سر از بیغوله ایراسیونالیستی واحدی در می آورند:
·
از حافظ تا شاملو و آل احمد
·
از شوپنهاور تا نیچه و هایدگر.
·
از یاسپرس تا پوپر و لاشخورهای
دیگر.
8
یا
وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب
بود
آیا که فلک ز این دو سه کاری بکند
·
دیالک تیک عهد و وفا اما ریشه اجتماعی فئودالی و بنده داری
دارد:
·
بنده و رعیت با ارباب بنده دار و فئودال، عهد و پیمان می بندند و باید مادام العمر بدان
وفا کنند.
·
دلیل تجلیل وفا و تقبیح جفا در ایدئولوژی
بنده داری و فئودالی همین جا ست.
·
دیالک تیک عهد و وفا که در فرم های
متنوع ایدئولوژیکی، مثلا در شعر مطرح می شود، انعکاس دیالک تیک عهد و وفائی است که میان طبقه حاکمه و
توده تشکیل شده است.
·
شعور اجتماعی برخاسته از وجود اجتماعی
است.
·
شعور اجتماعی ئی است که به نوبه
خود به وجود اجتماعی خدمت می کند و بدان جامه استه تیکی ـ هنری می پوشاند.
·
و بدان لعاب زیبا و دلنشینی از
عاطفه و احساس و عشق می کشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر