۱۴۰۰ دی ۳۰, پنجشنبه

اقتصاد سیاسی سوسیالیسم (۵۱)

Das Jahrhundert-Ereignis: Die Oktoberrevolution 1917 verändert die Welt 

اقتصاد سیاسی سوسیالیسم

و

کاربست آن در آلمان دموکراتیک

برگردان

شین میم شین

 

فصل دوم

شیوه تولید سوسیالیستی در جمهوری دموکراتیک آلمان

 

بخش اول

انقلاب آنتی فاشیستی ـ دموکراتیکی و سوسیالیستی

 

قسمت اول

برنامه ساختمان آنتی فاشیستی ـ دموکراتیکی

 

 

۳۴

·    با تعیین آماج از اثر لنین تحت عنوان «دو تاکتیک سوسیال ـ دموکراسی در انقلاب دموکراتیکی» برای مناسبات آلمان استنتاجات لازمه به عمل آمده بود.

 

۳۵

·    این، هم دست رد بر سینه نفوذ فساد انگیز رفرمیسم و رویزیونیسم در جنبش کارگری آلمان بود و هم دست رد بر سینه هر گونه فرقه گرایی.

 

۳۶

·    مؤثریت بسیجگر آن در سراسر آلمان به مراتب بالاتر بود.

·    برای اینکه پیروزی اتحاد جماهیر شوروی و شکست فاشیسم هیتلری تضعیف امپریالیسم جهانی را و حضور ارتش شوروی در شرق آلمان راه توسعه صلح آمیز را امکان پذیر می کرد.

 

۳۷

·    حزب کمونیست آلمان و حزب سوسیالیستی متحد آلمان نیز با این استراتزی و تاکتیک جنبش انقلابی با درک لنین کاملا سازگار بودند که از توسعه صلح آمیز انقلاب در تاریخ سخن می راند که تحت شرایط تاریخی آن دوره به غایت نادر بود، اما امکان بسیار ارزشمندی محسوب می شد.

 

۳۸

·    برای حزب سوسیالیستی متحد آلمان (س ای دی) روشن بود که این تعیین وظیفه شامل مبارزه طبقاتی سرسختانه و اعمال قهر بر ضد دشمنان دموکراسی است.

 

۳۹

·    هدف نه صرفنظر از اعمال قهر، «به مثابه قابله جامعه نوین»، بلکه جلوگیری از رویارویی های نظامی بود.

 

۴۰

·    این بدان معنی است که راه صلح آمیز پس از غلبه نظامی بر امپریالیسم آلمان و حضور ارتش شوروی به مثابه تکیه گاه ساختمان آنتی فاشیستی ـ دموکراتیکی  امکان پذیر گشته بود.

 

۴۱

·    حزب سوسیالیستی متحد المان مبارزه سرسختانه ای با استنباطاتی داشت که میان جریان صلح آمیز انقلاب و «راه خاصی به سوی سوسیالیسم» علامت تساوی می گذاشتند و منکر قانونمندی های عام انقلاب سوسیالیستی و اعتبار بین المللی تجارب اتحاد جماهیر شوروی و حزب کمونیست شوروی بودند.

 

۴۲

·    با ایده های انقلابی و هومانیستی بزرگ فوق الذکر که تحقق شان، نقش رهبری طبقه کارگر را در انقلاب پیش شرط قرار می داد، پلاتفرمی (شالوده آغازینی) برای تشکیل وحدت عمل و وحدت سیاسی ـ سازمانی طبقه کارگر پدید آمد.

 

۴۳

·    این پلاتفرم قبل از همه، حاوی کلیه شرایط مناسب برای جلب اقشار پهناوری از خلق به وحدت در جبهه دموکراتیکی واحد بود.

 

۴۴

·    علاوه بر این، برنامه مبارزاتی حزب طبقه کارگر برای سال های اول مابعد جنگ در کلیه مسائل اساسی با موافقت نامه پوتسدام ائتلاف ضد هیتلری در سال ۱۹۴۵، مطابقت داشت که وظیفه خلق آلمان را مجازات تبهکاران جنگی، در هم کوبیدن کارتل ها و اتحادیه های انحصاری می دانست و شالوده حقوقی ـ ملی (خلقی) برای ساختمان نظام دموکراتیکی صلح آمیز را در سراسر آلمان تشکیل می داد.

·    («راجع به سیاست ائتلاف ضد هیتلری در آلمان»، ۱۹۴۵ ـ ۱۹۴۹ ، برلین ۱۹۶۸، ص ۷۵)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر