۱۳۹۷ آذر ۱۵, پنجشنبه

مذهب (دین) (۲)


  پروفسور دکتر ورنر شوفن هاور
برگردان
شین میم شین
 

۱
علل معرفتی (شناختین) مذهب

۱
·      علل معرفتی مذهب به شرح زیر اند:

الف
·      پا فراتر گذاشتن فکری از سدهای معرفتی که شرایط تولیدی و زندگی در مقابل درک عینی پیوندهای واقعی طبیعت و بویژه جامعه برپا می دارند.

ب
·      این پا فراتر گذاشتن فکری توسط قوه تخیلی صورت می گیرد که عواطف (احساس ترس، عجز، سرسپردگی، وابستگی، سپاسگزاری و امثالهم) به کارش می اندازند.

پ
·      مذهب، ضد علم و شناخت علمی است و به لحاظ محتوای جهان بینانه با ایدئالیسم عینی پیوندی تنگاتنگ دارد.

۲
علل جامعه ای مذهب

۱
·      علل جامعه ای اولیه تعیین کننده ی مذهب در سرکوب توده های خلق و در نادانی آنها در جامعه طبقاتی نهفته است.

۲
·      طبقات حاکم در جوامع طبقاتی، مذهب را برای تحکیم فکری قدرت خویش، برای نهادینه کردن آن و برای فلج کردن فعالیت انقلابی توده های تحت ستم به خدمت می گیرند.

۳
·      جانشینی مذهبی با مذهب دیگر در تاریخ با پیشرفت هائی در فرهنگ مادی و معنوی خلق ها و با تحولاتی در نظام های جامعه ای پیوند ناگسستنی داشته است.
·      نظام های جامعه ای که جهان تصورات مذهبی باید خود را با آن دمساز سازند.

۴
·      در روندهای تاریخی معینی، جنبش های اجتماعی و سیاسی مترقی نیز حامل تصورات مذهبی نوینی بوده اند و مبارزه جریانات مذهبی بر ضد یکدیگر نیز ـ چه بسا ـ بر بنیان تضادهای اجتماعی و سیاسی صورت گرفته اند.

۵
·      این حقایق امور اما در ماهیت مذهب بطورکلی تغییری پدید نمی آورند.

۶
·      علل مذهب تنها پس از امحای استثمار انسان بوسیله انسان، پس از استقرار جامعه بی طبقه کمونیستی و پس از امحای بقایای جامعه طبقاتی، بطور قطعی از بین خواهند رفت.

۷
·      با توسعه نظام اجتماعی کمونیستی و با اشاعه فراگیر جهان بینی علمی طبقه کارگر، یعنی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، مذهب از زندگی جامعه رخت برخواهد بست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر