۱۳۹۷ آذر ۲۱, چهارشنبه

مذهب (دین) (۸)


 
  پروفسور دکتر ورنر شوفن هاور
برگردان
شین میم شین


انواع مذاهب پلی ته ئیستی
(چند خدا پرستی)
ادامه

۱۶
·      مراسم تدفین مردگان، رفته رفته به مراسم تدفین مردگان وابسته به اقشار فوقانی جامعه مبدل می شوند، که با جلال و جبروت خاصی صورت می گیرند:
·      بنای مقابر بزرگ که اهرام مصر نمونه بارز آنند و ترویج اساطیر، افسانه ها و دگم هائی در رابطه با رابطه اقشار فوقانی جامعه با خدایان و با ارواح گوناگون، که گویا قیصرها فرزندان خدایند، نیمه خدا ـ نیمه انسانند:
·      مثلا خدا انگاشتن فراعین، بمثابه پسران خدای خورشید، در مصر و خدا انگاشتن امپراطور روم.

۱۷
·      رفته رفته، تصورات مغشوش راجع به وجود ارواح در دنیای دیگر دستخوش تحول می شوند.

۱۸
·      با پیدایش نابرابری در جامعه، تصوراتی راجع به دو جهان (دنیا و عقبا)، راجع به سرنوشت های مختلف افراد ساده و قشر فوقانی در دنیای دیگر پا به عرصه وجود می گذارند.

۱۹
·      با توسعه بیشتر تمایزات طبقاتی، تعالیمی پا به عرصه می نهند که گویا سعادت اخروی، پاداشی برای قناعت و تحمل رنج و زحمت دنیوی خواهد بود.

۲۰
·      با توسعه دولت های آنتیک (جهان باستان کلاسیک)، خدایان به اصلی و فرعی طبقه بندی می شوند و خدایان و ارواح فرعی تابع خدایان اصلی قلمداد می شوند.

۲۱

·      انگلس می نویسد:
·      «اگر قیصر واحد به وجود نیامده بود، خدای واحد هرگز به وجود نمی آمد.
·      خدای واحد کپیه خودکامگان و جباران شرقی است

۲۲
·      با توسعه جامعه برده داری، خدایان عالم نباتات و خورشید به صفت منجی نیز مزین می شوند و توده های مردم می توانند، از آنها نه تنها نعمات طبیعی، بلکه رهائی از زجر زندگی را نیز طلب کنند.

۲۳
·      در مذاهب جهان باستان، علاوه بر این، پرستش جانوران (بویژه در مصر)، پرستش آیین نیاکان، که خانواده پدرسالار برده دار را مقدس می شمارد، پرستش اجنه و بت ها نیز رواج داشته است.

۲۴
·      رفته رفته اساطیر پرباری به تحریر در می آیند که به گزارش از حال و روز خدایان و نیمه خدایان اختصاص دارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر