۱۳۹۷ آذر ۲۴, شنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۶۳ )

 
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
 
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
 
۱
(آیة الله خمینی
خطاب به شخصیت های مملکتی و مهمانان دهه فجر
کیهان ۲۳ بهمن ۱۳۶۴)

«این انقلاب فرانسه
اون انقلاب شوروی،
مطالعه کنند اشخاص ببینند که آیا قبل از این انقلاب ها چه بوده
و
حالا چی هست
و
 آیا به حال این ملت ها این اثری حاصل شده است؟»

۲
(آیة الله خمینی
خطاب به شخصیت های مملکتی و مهمانان دهه فجر
کیهان ۱۹ بهمن ۱۳۶۴)

«فقیه عالیقدر»
که
طنز تاریخ
او
را
به عنوان رهبر و همه کاره آینده جامعه ایران نامزد کرده است،
نابخردانه
بر
«خودکفایی علمی»
تأکید دارد:

«اگر بخواهیم در آینده
از
نظر علمی
کشورمان
کاملا
«مستقل و خودکفا باشد
راهی بجز تقویت بنیه علمی دانشگاه نداریم.»

۳
 
احمد بیگدلی آذری قمی
 فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی
 از بنیان‌گذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 
عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، 
عضو شورای بازنگری قانون اساسی، 
نمایندهٔ قم در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، 
نمایندهٔ دوره‌ های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری 
 از مؤسسین روزنامه رسالت بود. 
 ویکی‌پدیا
تاریخ تولد: ۱۹۲۴، خمیس مشیط، عربستان سعودی
تاریخ مرگ: ۳۱ ژانویهٔ ۱۹۹۹، قم، ایران

(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)

دیگری
در قلمرو «اقتصاد سیاسی»
«چه عالمانه»
مطلب
را
می شکافد:
«اما سرمایه دار به معنای ثروتمند
که
ثروت خود
را
از
طرق قانونی و شرعی
به دست می آورد،
با
سرمایه داری...
معادل نیستند.

این طرز فکر
که
اینها
را
معادل می داند
مثل کسی است
که
برای گرمای هوای کاشان
چنین استدلال می کرد
که
کاشان شین دارد،
شمر هم شین دارد،
شمر در کربلا بود و کربلا گرم بود،
پس کاشان هم گرم است.»

۴

(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)

و
زمانی
که
«عدالت اجتماعی»
را
توصیف می کند:
«عدالت اجتماعی
مفهومی زیبا و مقدس و محبوب همه انسان ها ست ...
ولی
مصداق صحیح و معتبر آن
چیزی است
که
وحی معین می کرد
و
رجال وحی
آن
را
معرفی می کنند.


ابان
این تغلب می گوید،
امام صادق
علیه السلام
فرمودند:
دیه بر بریدن یک انگشت زن
۱۰ شتر
و
دو انگشت او
۲۰ شتر
و
سه انگشت
۳۰ شتر
و
چهار انگشت
۲۰ شتر
است
که
از
نظر فهم ظاهر
معنای این حدیث
برای عقول عادی دشوار است.

چرا که دیه دو و چهار انگشت
یکسان می باشد.

ولی
این حکم خدا ست
و
چون و چرا ندارد.»

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر