۱۴۰۲ تیر ۱, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر (۴)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین
 

 

۲۳

·    در بیانیه ای لنینی راجع به صلح، به کلیه خلق ها و حکومت ها پیشنهاد می شود که  بیدرنگ راجع به صلح عاری از تصرف خاک دیگری و عاری از باجگیری از دیگری وارد مذاکره شوند.

 

۲۴

·    حکومت شوروی به عنوان اولین قدرت دولتی در جهان اعلام آمادگی به برقراری عاجل صلح عادلانه و دموکراتیک می کند.

 

۲۵

·    بیانیه صلح قدرت شوروی، فقط به حکومت های دول دیگر روی نمی آورد، بلکه ضمنا به طور بیواسطه توده های خلق را مورد خطاب قرار می دهد

·    به ویژه کارگران به لحاظ طبقاتی آگاه المان، بریتانیای کبیر و فرانسه را به مبارزه در راه پایان دادن فی الفور به جنگ جهانی اول فرا می خواند.

 

۲۶

·    اولین بیانیه صلح قدرت شوروی، دال بر آن بوده که با پیروزی انقلاب سوسیالیستی برای اولین بار در جهان، قدرت دولتی ئی پا به عرصه وجود نهاده است که مصممانه طرفدار صلح و سعادت خلق ها ست.

 

۲۷

·    کنگره با بیانیه ای (دکرتی) راجع به اراضی کشت، سلب مالکیت بلاعوض اربابان زمیندار و درآوردن آنها تحت مالکیت خلق را تصویب می کند.

 

۲۸

·    کنگره به انتخاب عالی ترین ارگان دولت شوروی (شورایی) و کمیته اجرایی مرکزی کل روسیه مبادرت ورزید که بلشویک ها و سوسیال ـ انقلابیون چپ جزوش بوده اند و به تشکیل اولین حکومت شوروی (شورایی) نایل می آید که توسط  شورای کمیساهای خلق تحت رهبری لنین اداره می شود.  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر