۱۴۰۱ تیر ۱۸, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایدئالیسم (۵)

  Untersuchung Und Studium Des Idealismus Dargestellt Als Vergrößerungsglas Und Wortidealismus Stockfoto

 پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر وینفرید شرودر

پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور

برگردان

 شین میم شین 

 

۵

·    اکثر ایدئالیست های ذهنی برای نجات از نتایج سولیپسیستی نهائی، به رسمیت شناختن شعور ماورای فردی را از ایدئالیسم عینی به عاریه می گیرند و یا به طور بیواسطه به نتایج فیده ئیستی و یا مذهبی می رسند.

·     (مثلا «ادراک خدا» توسط برکلی، مفهوم خدا به مثابه الزام خرد عملی توسط کانت.)

 

(دومه نیکو لوسوردو

 در کتابی که در باره کانت نوشته،

 بر مبنای مکاتبات فیشته با کانت، به کانت نوعی تقیه برای گریز از سانسور و پیگرد را نسبت می دهد.

 مترجم)

 

ریشه های معرفتی ـ نظری

ایدئالیسم ذهنی

 

 

·    ریشه های معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی در عوامل زیر نهفته اند :

 

۱

·    در مطلق کردن عناصر معرفتی و استقلال بخشیدن به آنها.

 

۲

·    در مطلق کردن مرحله حسی شناخت و استقلال بخشیدن به آن.

 

۳

·    در مطلق کردن احساس و استقلال بخشیدن به آن.

 

۴

·    در سوبژکتیویسم به طور کلی.

·     یعنی در استقلال بخشیدن سوبژکتیویستی به احساس و تفکر.

 

۵

·    ایدئالیسم ذهنی، اسکپتیسیسم معرفتی و اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) را به طور بالقوه در بطن خود دارد و بسیاری از نمایندگان ایدئالیسم ذهنی نیز بدان اعتراف می کنند.

·    (برکلی، کانت، ماخ و پوزیتیویسم).

 

۶

·    مطالبات اکتیویستی (مثلا فیشته)، فاتالیستی و مذهبی مستقیم نیز به یکسان در دامن ایدئالیسم ذهنی پرورش می یابند و در فلسفه بورژوائی معاصر (به استثنای تعداد انگشت شماری از آنها) کفه ترازو به نفع گرایشات فاتالیستی و مذهبی سنگینی می کند.

 

۷

·    ایدئالیسم ذهنی در بررسی مسائل جامعه، به ویژه به تئوری نخبگان  (پر بها دادن به نقش شخصیت های منفرد در تاریخ) پر و بال می بخشد.

 

·    مراجعه کنید به

 

 

تئوری نخبگان

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3469

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر