۱۴۰۲ اسفند ۸, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۲۰۱)

   

   

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ ۗ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ ۚ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا ۖ وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ﴾
[ آل عمران: ۲۰]

اگر با تو به داورى برخيزند بگوى:

 من و پيروانم در دين خويش به خدا اخلاص ورزيديم.

 به اهل كتاب و مشركان بگو:

 آيا شما هم به خدا اخلاص ورزيده‌ايد؟

 اگر اخلاص ورزيده‌اند پس هدايت يافته‌اند و اگر رويگردان شده‌اند، بر تو تبليغ است و بس، 

و 

خدا بندگان را مى‌بيند.

کریم

در این آیه،

 شیوه هماندیشی با همنوعان را می آموزد:

۱

اگر با تو به داورى برخيزند بگوى:

 من و پيروانم در دين خويش به خدا اخلاص ورزيديم.

منظور کریم از داوری، بحث و هماندیشی است.

در قاموس کریم

مسلمین نباید وارد بحث شوند.

مسلمین

فقط و فقط باید اخلاص خود به الله را اعلام دارند.

 

۲

 به اهل كتاب و مشركان بگو:

 آيا شما هم به خدا اخلاص ورزيده‌ايد؟

مسلمین

ضمنا

باید بپرسند که بقیه هم مخلص الله  هستند و یا نه؟

 این طرز برخورد با همنوع نشانه ضعف نظری و فکری و فرهنگی مسلمین بوده است.

در مولا هنوز هم به همین لولا می گردد.

کسی حاضر به هماندیشی نیست.


۳

 اگر اخلاص ورزيده‌اند پس هدايت يافته‌اند و اگر رويگردان شده‌اند، بر تو تبليغ است و بس،

قضیه از دو حالت خارج نیست:

 اگر خلایق مخلص الله باشند، رستگارند

و

اگر نباشند، مسلمین فقط باید به تبلیغ بپردازند و بس.

به تبلیغ چی؟

به تبلیغ اخلاص خود به الله؟

 

۴

و 

خدا بندگان را مى‌بيند.

منظور؟

 

﴿إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ﴾
[ آل عمران: ۲۱]

كسانى را كه به آيات خدا ايمان نمى‌آورند، و پيامبران را به ناحق مى كشند و مردمى را كه از روى عدل فرمان مى‌دهند مى‌كشند، به عذابى دردآور بشارت ده.

کریم در این آیه،

دوباره 

دیالک تیک تهدید و تطمیع 

را

به خدمت می گیرد:

وعده عذاب الیم می دهد:

به کسانی که به آیات خدا ایمان نمی اورند،

پیامبران را می کشند.

مگر بیش از یک پیامبر به نام کریم وجود داشته که بکشند؟

منظور کریم از پیامبران، احتمالا مبلغین کذایی است.

منظور از کسانی که به عدل فرمان می دهند،

احتمالا

سلاطین و خوانین برده دار است.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر