۱۳۹۸ خرداد ۱۲, یکشنبه

جامعه مصرف

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


۱
·    جامعه مصرف یکی از مفاهیم جامعه شناسی بورژوایی است.

۲
·    جامعه مصرف واریانتی از طرح جامعه صنعتی است که یکی از جامعه ـ تئوری های بورژوازی است.

·    مراجعه کنید به جامعه صنعتی

۳
·    جامعه مصرف مناسبات جامعه ای (اجتماعی) بنیادی را در پارانتر قرار می دهد (مستثنی می دارد، از عرصه بدر می راند.)
·    در ضمن، این حقیقت امر را به مثابه معیار و مشخصه ماهوی و آماجگزاری مقدم مناسبات امپریالیستی محسوب می دارد که در پی توسعه نیروهای مولده و پیشرفت علمی ـ فنی مقادیر عظیمی از فراورده های مصرفی برای مصرف فردی عرضه می شود.

۴
·    تئوریسین های بورژوایی از مفهوم جامعه مصرف اغلب برای اثبات این ادعا بهره برمی گیرند که کاپیتالیسم (جامعه سرمایه داری) دیگر وجود ندارد و آموزه مارکسیستی ـ لنینیستی راجع به طبقات اجتماعی و مبارزه طبقاتی کهنه شده است.

۵
·    مفهوم جامعه مصرف برای ایده ئولوژی زدایی از مناسبات جامعه ای (اجتماعی) تشکیل یافته است.

۶
·    مفهوم جامعه مصرف ضمنا ضد مفهوم موجود در طرح بورژوایی به اصطلاح جامعه تولید است.

۷
·    بر خلاف ادعای مدعیان، تنها پس از غلبه بر مناسبات مالکیت کاپیتالیستی است، که شرکت توده های وسیع مردم در استفاده از ثروت اجتماعی امکان پذیر می گردد و ثروت فردی و جامعه ای (اجتماعی) وابسته به سطح توسعه نیروهای مولده می گردد.

·    مراجعه کنید به جامعه  

پایان
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر