۱۳۹۷ خرداد ۳۱, پنجشنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۱۲)


پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین

۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
 

۱
ماتریالیسم تاریخی و فاکتور سوبژکتیو

۱
·      ماتریالیسم تاریخی نقش تاریخی ایده ها، انگیزه ها، سازمان های اجتماعی و غیره ـ فاکتور سوبژکتیو بالاعم را انکار نمی کند.

۲
·      ماتریالیسم تاریخی نشان می دهد که انگیزه های انسان ها و قبل از همه، انگیزه های گروه های بزرگ انسانی، چگونه تعیین می شوند.
·      پشت سر اندیشه ها و گرایشات متخاصم چه پنهان شده است و در ورای نیروهای محرکه فکری عمل انسان ها کدام نیروی محرکله اجتماعی مادی در کار است.

۳
·      ماتریالیسم تاریخی در برگیرنده یک تئوری شعور اجتماعی و فونکسیون های اجتماعی شعور اجتماعی است، که نظریات اخلاقی، حقوقی و غیره را بر مبنای مناسبات مادی اجتماعی  و قبل از همه بر مبنای مواضع، تضادها و منافع طبقاتی عینی توضیح می دهد و برای آنها اثرگزاری تمایزمندی در پراتیک اجتماعی قائل می شود.

۲
عناصر طرح فلسفی و شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی  

·      ماتریالیسم تاریخی طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی خاص خود را پدید آورده که از عناصر زیرین تشکیل یافته است:

۱
·      طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی امکان تحلیل عینی و عاری از پیشداوری پدیده های شعور را  پدید می آورد.

۳
·      طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی روند توسعه عینی شعور اجتماعی را آشکار می سازد که تابع قانونمندی های معینی است.

۴
·      طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی معیارهای لازم برای ارزیابی تاریخی سیستم های ایدئولوژیکی مختلف، برای روشن کردن نقش تاریخی و خصلت طبقاتی آنها، برای تمیز دقیق ایده های مترقی، انقلابی، منطبق با منافع توده ها و ناشی از منافع توده ها و برای تمیز ایده های حامی توسعه اجتماعی از ایده های محافظه کار و ارتجاعی فراهم می آورد.

۵
·      طرح فلسفی و متدئولوژی شعور پژوهی ماتریالیسم تاریخی شعور پژوهی را در جهت شرکت فعال در مبارزه ایدئولوژیکی بر ضد کلیه فرم های ایدئولوژی بورژوائی و در جهت پیشبرد ایدئولوژی سوسیالیستی سوق می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر