۱۳۹۷ خرداد ۳۰, چهارشنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۱۱)


پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین

۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
 
وظیفه ماتریالیسم تاریخی در رابطه با قانونمندی ها
ادامه

۳
·      ماتریالیسم تاریخی به کشف نیروهای محرکه واقعی روند تاریخ نایل می آید.

·      مراجعه کنید به نیروهای محرکه جامعه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


۴
·      ماتریالیسم تاریخی نشان می دهد که نیروهای محرکه واقعی روند تاریخ را نه در میل و هوس و خواست انسان ها و گروه های انسانی باید جست و و نه در ورای روند رئال و عملی تاریخ.

۵
·      نیروهای محرکه روند تاریخ فقط می توانند در گرایشات متقابلا مؤثر روند حیات اجتماعی خود انسان ها باشند و سبب شوند که عمل گروه های بزرگ انسانی برای مدتی طولانی در مسیر معینی صورت گیرد.

۶
·      نیروهای محرکه روند تاریخ را همیشه باید در دیالک تیک تاریخا مشخص سوبژکت ـ اوبژکت جست.

·      مراجعه کنید به دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۷
·      از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی نیروهای محرکه روند تاریخ  ـ قبل از همه ـ به شرح زیرند:

الف
·       تأثیرات متقابل دیالک تیکی میان نیروهای مولده و مناسبات تولیدی

ب
·      مبارزه طبقاتی

پ
·       انقلاب اجتماعی
·       
·      مراجعه کنید به دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تاریخی، مبارزه طبقاتی، انقلاب (روولوسیون)، اوولوسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۸
·      در سوسیالیسم که آنتاگونیسم های (تضادهای آشتی ناپذیر) طبقاتی از میان برداشته می شوند، نیروی محرکه نوینی مؤثر واقع می شود و آن عبارت است از مطابقت بنیادی الزامات اجتماعی و منافع مادی گروه ها و شخصیت ها و بر این مبنا اتحاد و بسیج آگاهانه، مبتنی بر برنامه و آماجگرایانه کلیه نیروهای مولده خلق زحمتکش توسط طبقه کارگر.

۹
·      در این رابطه باید خاطرنشان شد که ماتریالیسم تاریخی ـ برای اولین بار در تاریخ تئوری های اجتماعی (جامعه تئوری ها) ـ نقش تاریخی توده های خلق را بمثابه سازندگان تاریخ کشف کرده و توضیح داده است.

۱۰
·      نقش تاریخساز توده های خلق، نه فقط به دلیل کردوکار تولیدی آنها، بلکه علاوه بر این، به دلیل مبارزات اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی آنها به خاطر پیشرفت است.

۱۱
·      اینجا باید ضمنا یادآور شد که ماتریالیسم تاریخی نه منکر هستی و اثرگزاری فردی انسان ها ست و نه منکر نقش تاریخی شخصیت ها.

۱۲
·      طرح ماتریالیسم تاریخی این نکته را مبدأ قرار می دهد، که کلیه مناسبات اجتماعی و کلیه حوادث و تحولات تاریخی نتیجه تأثیرات متقابل افراد انسانی اند.

۱۳
·      ماتریالیسم تاریخی ـ پس از کشف روند زندگی مادی جامعه و نیروهای محرکه و قانونمندی های توسعه آن ـ نشان داده که شیوه تحقق آنها از چه قرار است.

۱۴
·      ماتریالیسم تاریخی خطوط بزرگ وساطت دیالک تیکی واقعی میان افرادی که بصورت فردی عمل می کنند و روند زندگی تاریخی و اجتماعی فراگیر را آشکار می سازد.

۱۵
·      اینجا نشان داده می شود که تنها تحول سوسیالیستی جامعه تحت رهبری طبقه کارگر به همبود زحمتکشان منجر می شود.
·      همبودی که در آن، توسعه آزاد هر فرد، به شرط توسعه آزاد همه مبدل می گردد.
·      همبودی که در آن، انسان می تواند بمثابه فرد واقعا آزاد توسعه یابد.
·      همبودی که نمودار چند جانبگی استعدادها، نیازها و کردوکارها ست و بر از آن خود کردن، کاربست و استفاده دسته جمعی آگاهانه، برنامه ریزی شده کلیه نیروهای مولده جامعه استوار است.

۱۶
·      اینجا معلوم می شود که ماتریالیسم تاریخی ـ در عین حال ـ تئوری فلسفی مارکسیسم ـ لنینیسم راجع به انسان را در بر می گیرد و ، برای به اصطلاح «تکمیل» خود به تراوشات فکری از آنتزوپولوژی فلسفی نیازی ندارد، که در کشورهای امپریالیستی تدارک دیده شده اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر