۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

در خیابانهای سرد شب

 
فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
در خیابانهای سرد شب
جز
«خداحافظ»،
«خداحافظ»
صدایی نیست
 
·        من پشیمان نیستم
·        من به این تسلیم می اندیشم
·        این تسلیم دردآلود

·        من صلیب سرنوشتم را
·        بر فراز تپه های قتلگاه خویش بوسیدم

·        در خیابان های سرد شب
·        جفت ها پیوسته با تردید
·        یکدگر را ترک می گویند

·        در خیابانهای سرد شب
·        جز «خداحافظ»، «خداحافظ» صدایی نیست

·        من پشیمان نیستم
·        قلب من گویی در آن سوی زمان جاری است
·        زندگی قلب مرا تکرار خواهد کرد
·        و گل قاصد که بر دریاچه های باد می راند
·        مرا تکرار خواهد کرد
 
·        آه می بینی
·        که چگونه پوست من می درد از هم
·        که چگونه شیر در رگ های آبی رنگ پستان های سرد من
·        مایه می بندد

·        که چگونه خون
·        رویش غضروفی اش را در کمرگاه صبور من
·        می کند آغاز؟

·        من تو هستم، تو
·        و کسی که دوست می دارد
·        و کسی که در درون خود
·        ناگهان پیوند گنگی باز می یابد
·        با هزاران چیز غربتبار نامعلوم

·        و تمام شهوت تند زمین هستم
·        که تمام آب ها را می کشد در خویش،
·        تا تمام دشت ها را بار ور سازد

·        گوش کن
·        به صدای دوردست من
·        در مه سنگین اوراد سحرگاهی
·        و مرا در ساکت آیینه ها بنگر
·        که چگونه باز با ته مانده های دست هایم
·        عمق تاریک تمام خوآب ها را لمس (بی حس) می سازم
·        و دلم را خالکوبی می کنم
·        چون لکه ای خونین
·        بر سعادت های معصومانه هستی

·        من پشیمان نیستم
·        از من، ای محبوب من، با یک «من» دیگر
·        که تو او را در خیابان های سرد شب
·        با همین چشمان عاشق باز خواهی یافت
·        گفتگو کن
·        و بیاد آور مرا در بوسه اندوهگین او
·        بر خطوط مهربان زیر چشمانت

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر