۱۳۹۴ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (282)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

بخش ششم
ماتریالیسم و علوم طبیعی در قرن ۱۹  
ادامه

85
·        زمینه سازی در فلسفه بورژوائی در جهت رجعت به ایدئالیسم، قبل از همه در تئوری شناخت و اتیک (اخلاق) که چندین دهه طول می کشد، در سال های 50 و 60 قرن 19 با روی آوردن نئوکانتیانیستی مجدد به مسئله گذاری های اخلاقی و اسکپتیکی (مبتنی بر شک و تردید) ـ ضمن بی اعتنائی به ایمانوئل کانت ـ صورت می گیرد.    

86
·        نئوکانتیانیسم بلحاظ نظری رنسانس فلسفه را می آزماید که «بخش اعظم تحصیلکرده ها» در عصر علوم مثبته (پوزیتیو) نسبت بدان یا «بی اعتنائی کامل» از خود نشان می دهند و یا به دلیل تمایل به «نظرات سطحی، بی اساس و بی پایه ی ماتریالیسم»، «بی تفاوت می مانند.»  

87
·        سیستم های پسا کانتی، مسائل مطرح شده در فلسفه کانت را حل نمی کنند:
·        «به همین دلیل، باید رجعت به کانت صورت گیرد.»  

88
·        فراخوان اوتو لیبمن در اثر او تحت عنوان «کانت و مقلدان» (1865)، اشارات محتاطانه قبلی کانت را تقویت می کند و نقش سیگنال بازی می کند.
·        ضمنا در سیلی از ادبیات کانتیانیستی روشن می شود که فلسفه کانت مورد نظر حضرات نه دلایل متافیزیکی آغازین علوم طبیعی، بلکه مسائلی اند که با تفکر تجربی ـ علمی ـ طبیعی به مضامین فلسفی عمدتا نیمبند تقلیل داده شده اند.  

89

·        کانت که هموار کننده راه به دیالک تیک هگل بود، از صحنه بدر رانده می شود.
·        هگل را هم دیری است که به باد فراموشی سپرده اند.  

90
·        رجعت به کانت به دو دلیل مهم صورت می گیرد:  

الف
·        به دلیل علاقه به اعاده حیثیت به تفکر فلسفی  

ب
·        به دلیل «مسائل کارگری» که تا سال 80 قرن 19 ریشه های تنومندی دارد:
·        «مسائل کارگری» که به مثابه مسئله امکانات اجتماعی برای بهسازی وضع زندگی کارگران در فرم هشدارهای بشردوستانه به «کارفرمایان» مطرح می شوند و به اخطارهائی نسبت به براندازی انقلابی سرشته اند.    

91
·        مخرج مشترک فراخوان به ایدئالیسم معرفتی ـ نظری و مورالیسم (اخلاقگرائی) اجتماعی ـ سیاسی در رد دترمینیسم ماتریالیستی است.
·        دلیل حضرات از قرار زیر است:
·        چون قانونمندی های پیشرفت اجتماعی غیرقابل شناخت و غیر قابل فرمولبندی (تبیین) هستند، انگیزش اخلاقی در فرم های زیر ضرورت کسب می کند:  

الف
·        تقاضاهای اخلاقی (دعوت به احسان و انفاق و غیره)  

ب
·        «احیای حس نیکوکاری در اغنیا»  

ت
·        دعوت از پرولتاریا به کوتاه آمدن در زمینه منافع خویش.

·        مراجعه کنید به دترمینیسم (تعین مندی گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری    

92
·        اعتراض بر ضد ماتریالیسم از این به بعد، عبارت بوده از انتقادات بنیادی از ایده راهنمای عمل مبتنی بر قانونمندی توسعه تاریخی در جهت پایان دادن به جامعه بورژوائی   

93

فریدریش آلبرت لانگه (1828 ـ 1875)
فیلسوف آلمانی (نئوکانتیانیست، ماتریالیسم ستیز)،
پداگوگ و سوسیالیست
آثار:
رابطه تربیت با جهان بینی حاکم در اعصار مختلف (1855)
اهمیت کارگر در حال و آینده (1865)
تاریخ ماتریالیسم و انتقاد از اهیمت آن در حال حاضر (1866)

·        مشخصه بارز رابطه میان نقد ماتریالیسم و مسئله کارگری، اثر فریدریش آلبرت لانگه تحت عنوان تاریخ ماتریالیسم و انتقاد از اهیمت آن در حال حاضر (1866) است.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر