۱۳۹۴ خرداد ۲۴, یکشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (104)


جمعبندی از
مسعود بهبودی
 

 شنیدن و دیدن به جای خواندن؟

کتاب ها را حتما نباید خواند.
اکثر کتاب ها بصورت کاست و سی دی  و فیلم در آمده اند.

1
به همین دلیل
کتاب چند هزار صفحه ای را
حتی
می توان در مدت چند ساعت و یا چند روز شنید و دید.

2
فیلم البته همه جزئیات کتاب را شامل نمی شود
ولی محاسن دیگری دارد و تأثیرگذاری دیگری.

3
کاست و سی دی کامل اند.

4

ایراد بینشی این کتاب 
خوزه ساراماگو
تحت عنوان 
«شهر کوران» (ترجمه آلمانی)
و یا «نابینائی»  (ترجمه فارسی) 
 
چیست
که طبقه حاکمه جایزه بارانش کرده
و در مقیاس جهانی تبلیغش کرده است؟
 
 
 
دوستی به چه معنی است؟

دوست
ـ اگر دوست باشد ـ
نباید هندوانه ها را هدر دهد
و حیف و میل کند.

1
هندوانه برای خوردن خلایق خلق شده است
نه برای چپاندن زیر بغل خلایق

2
هدف هماندیشی است
و نه داد و ستد هندوانه

3
هماندیشی یعنی داد و ستد اندیشه
در نهایت صداقت و صراحت

4
هدف از هماندیشی آموزش است
و آموزش حتی بلحاظ معنوی ـ زبانی
به معنی یاد گرفتن و یاد دادن همزمان است.

5
به معنی همآموزی است

6
این بدان معنی است که
هماندیشی به نفع هماندیشان است.

7
دوست
ضمنا بهتر است که
به جای اندیشیدن 
به صاحبنظر (هماندیش)
به خود نظر (اندیشه)  
بیندیشد.

8
چون صاحبنظر
ـ دیر یا زود ـ
می رود
نظر، ولی می ماند و مؤثر می افتد:
گاه بطرز مثبت و مفید
و
گه به طرز منفی و مخرب
 
 
 
از خدا تا خرما

خدا چیست و کیست؟

1
خدا
ـ در واقع ـ
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اعضای طبقه حاکمه است.

2
خدا نتیجه تجرید (انتزاع فکری)  همه خدایان سر و مر و گنده ی زمینی است.
به همان سان که درخت
نتیجه تجرید سرو و صنوبر و سپیدار و سنجد و سیب و غیره است.

3
اگر  خدای مجرد موجود در کله را
در بیرون از کله بجوییم
به خدایان مشخص واقعا موجود   برمی خوریم:
به طایفه بوش و کلینتون و مرکل و تاچر و سرکوزی و برلسکونی و خامنه ای و موسوی و کوسه و کروبی و غیره برمی خوریم.

4
به همان سان که اگر   درخت مجرد موجود در کله را
در بیرون از کله بجوییم
به سرو و صنوبرو  سپیدار و غیره ی مشخص واقعی برمی خوریم. 
 
 
توان تمیز پذیرش از گزینش

1
انتخاب اگر انتخاب باشد، نمی تواند کورکورانه باشد.

2
پیش شرط انتخاب، شناخت و شعور است.

3
به همان سان که پیش شرط تفکر،
آشنائی با  مفاهیم است.

4
تفاوت پذیرش با گزینش
از زمین تا آسمان است. 
 
 
جزم جدید مادرسالاری و پدرسالاری

1
پدرسالاری (پاتریارشی) قبل از تشکیل جامعه طبقاتی
در جامعه اشتراکی آغازین پدید می آید.

2
دلیل آن را باید در تحول شیوه تولید مایحتاج مادی جست:

3
قبل از پدرسالاری، مادرسالاری رواج داشته است.
بقایای مادرسالاری تا همین چند سال قبل
در روستاهای ایران وجود داشته است.
مثلا افراد را به نام مادر شان را می نامیدند.

4
دلیل این تحول
گذار از دوره جمع آوری مواد غذائی
(که عمدتا زنان به عهده داشتند)
به دوره صید و شکار و کشت و کار وغیره
 (که عمدتا مردان به عهده می گیرند)  

5
گذار از جامعه بی طبقه آغازین به جامعه طبقاتی (برده داری)
نیز به همین دلیل
تحت هژمونی مردان
(کاهنان و آخوندهای جامعه اولیه که ضمنا حافظ آتش و وسایل تولید در معابد بودند) 
صورت می گیرد
و در جامعه طبقاتی به آسانی تحکیم می شود و توسعه می یابد.

6
با محو طبقات اجتماعی
فقط شرایط عینی
 برای برابری از هر نوع ملی و نژادی و جنسیتی و غیره
پدید می آید.

7
شرایط سوبژکتیو (به اصطلاح ذهنی؟) برای برایری
نیاز به کار شکیب مند پیگیر دارد.

8
نیاز به روشنگری، هماندیشی و قانونگذاری همه جانبه و عمیق دارد.

9
مهمتر از همه
ورود زنان به عرصه تولید اجتماعی است.

10
یعنی کسب استقلال اقتصادی
پیش شرط کسب استقلال حقوقی و نظری و سیاسی و غیره است.

11
این روند، روندی بسیار بغرنج و دشوار است.

12
روی این مسئله کار تئوریکی وسیعی انجام یافته
و باید تداوم و تعمیق یابد.

13
در غیر این صورت
خطر آن هست که زن پرولتر اربعه بماند و در حرف برابر شود:

هم بار تولید مثل
هم بار پخت وپز و شست و شو و رفت و روب 
و دوخت و دوز و خرید و فروش و غیره
هم بار تنظیم اقتصاد خانواده
هم بار تغذیه و تربیت اعضای خانواده
هم بار حمایت پسیکولوژیکی از کودک و همسر
هم بار حمایت از والدین پیر خود و همسر
هم بار  کار در کارخانه و شرکت و اداره و غیره
را کماکان بر دوش کشد.


14
ما بخشی از این تجارب را ترجمه و منتشر کرده ایم.
مثلا تحت عنوان ایمانسیپاسیون (رهایش) زنان
و غیره و غیره

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر