جمعبندی از
مسعود بهبودی
شنیدن و دیدن به جای خواندن؟
کتاب ها را حتما نباید خواند.
اکثر کتاب ها بصورت کاست و سی دی و فیلم در آمده اند.
1
به همین دلیل
کتاب چند هزار صفحه ای را
حتی
می توان در مدت چند ساعت و یا چند روز شنید و دید.
2
فیلم البته همه جزئیات کتاب را شامل نمی شود
ولی محاسن دیگری دارد و تأثیرگذاری دیگری.
3
کاست و سی دی کامل اند.
4
ایراد بینشی این کتاب
خوزه ساراماگو
تحت عنوان
تحت عنوان
«شهر کوران» (ترجمه آلمانی)
و یا «نابینائی» (ترجمه فارسی)
و یا «نابینائی» (ترجمه فارسی)
چیست
که طبقه حاکمه جایزه بارانش کرده
و در مقیاس جهانی تبلیغش کرده است؟
که طبقه حاکمه جایزه بارانش کرده
و در مقیاس جهانی تبلیغش کرده است؟
دوستی به چه معنی است؟
دوست
ـ اگر دوست باشد ـ
نباید هندوانه ها را هدر دهد
و حیف و میل کند.
1
هندوانه برای خوردن خلایق خلق شده است
نه برای چپاندن زیر بغل خلایق
2
هدف هماندیشی است
و نه داد و ستد هندوانه
3
هماندیشی یعنی داد و ستد اندیشه
در نهایت صداقت و صراحت
4
هدف از هماندیشی آموزش است
و آموزش حتی بلحاظ معنوی ـ زبانی
به معنی یاد گرفتن و یاد دادن همزمان است.
5
به معنی همآموزی است
6
این بدان معنی است که
هماندیشی به نفع هماندیشان است.
7
دوست
ضمنا بهتر است که
به جای اندیشیدن
دوست
ـ اگر دوست باشد ـ
نباید هندوانه ها را هدر دهد
و حیف و میل کند.
1
هندوانه برای خوردن خلایق خلق شده است
نه برای چپاندن زیر بغل خلایق
2
هدف هماندیشی است
و نه داد و ستد هندوانه
3
هماندیشی یعنی داد و ستد اندیشه
در نهایت صداقت و صراحت
4
هدف از هماندیشی آموزش است
و آموزش حتی بلحاظ معنوی ـ زبانی
به معنی یاد گرفتن و یاد دادن همزمان است.
5
به معنی همآموزی است
6
این بدان معنی است که
هماندیشی به نفع هماندیشان است.
7
دوست
ضمنا بهتر است که
به جای اندیشیدن
به صاحبنظر (هماندیش)
به خود نظر (اندیشه)
به خود نظر (اندیشه)
بیندیشد.
8
چون صاحبنظر
ـ دیر یا زود ـ
می رود
نظر، ولی می ماند و مؤثر می افتد:
گاه بطرز مثبت و مفید
و
گه به طرز منفی و مخرب
8
چون صاحبنظر
ـ دیر یا زود ـ
می رود
نظر، ولی می ماند و مؤثر می افتد:
گاه بطرز مثبت و مفید
و
گه به طرز منفی و مخرب
از خدا تا خرما
خدا چیست و کیست؟
1
خدا
ـ در واقع ـ
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اعضای طبقه حاکمه است.
2
خدا نتیجه تجرید (انتزاع فکری) همه خدایان سر و مر و گنده ی زمینی است.
به همان سان که درخت
نتیجه تجرید سرو و صنوبر و سپیدار و سنجد و سیب و غیره است.
3
اگر خدای مجرد موجود در کله را
در بیرون از کله بجوییم
به خدایان مشخص واقعا موجود برمی خوریم:
به طایفه بوش و کلینتون و مرکل و تاچر و سرکوزی و برلسکونی و خامنه ای و موسوی و کوسه و کروبی و غیره برمی خوریم.
4
به همان سان که اگر درخت مجرد موجود در کله را
در بیرون از کله بجوییم
به سرو و صنوبرو سپیدار و غیره ی مشخص واقعی برمی خوریم.
خدا چیست و کیست؟
1
خدا
ـ در واقع ـ
انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اعضای طبقه حاکمه است.
2
خدا نتیجه تجرید (انتزاع فکری) همه خدایان سر و مر و گنده ی زمینی است.
به همان سان که درخت
نتیجه تجرید سرو و صنوبر و سپیدار و سنجد و سیب و غیره است.
3
اگر خدای مجرد موجود در کله را
در بیرون از کله بجوییم
به خدایان مشخص واقعا موجود برمی خوریم:
به طایفه بوش و کلینتون و مرکل و تاچر و سرکوزی و برلسکونی و خامنه ای و موسوی و کوسه و کروبی و غیره برمی خوریم.
4
به همان سان که اگر درخت مجرد موجود در کله را
در بیرون از کله بجوییم
به سرو و صنوبرو سپیدار و غیره ی مشخص واقعی برمی خوریم.
توان تمیز پذیرش از گزینش
1
انتخاب اگر انتخاب باشد، نمی تواند کورکورانه باشد.
2
پیش شرط انتخاب، شناخت و شعور است.
3
به همان سان که پیش شرط تفکر،
آشنائی با مفاهیم است.
4
تفاوت پذیرش با گزینش
از زمین تا آسمان است.
1
انتخاب اگر انتخاب باشد، نمی تواند کورکورانه باشد.
2
پیش شرط انتخاب، شناخت و شعور است.
3
به همان سان که پیش شرط تفکر،
آشنائی با مفاهیم است.
4
تفاوت پذیرش با گزینش
از زمین تا آسمان است.
جزم جدید مادرسالاری و پدرسالاری
1
پدرسالاری (پاتریارشی) قبل از تشکیل جامعه طبقاتی
در جامعه اشتراکی آغازین پدید می آید.
2
دلیل آن را باید در تحول شیوه تولید مایحتاج مادی جست:
3
قبل از پدرسالاری، مادرسالاری رواج داشته است.
بقایای مادرسالاری تا همین چند سال قبل
در روستاهای ایران وجود داشته است.
مثلا افراد را به نام مادر شان را می نامیدند.
4
دلیل این تحول
گذار از دوره جمع آوری مواد غذائی
(که عمدتا زنان به عهده داشتند)
به دوره صید و شکار و کشت و کار وغیره
(که عمدتا مردان به عهده می گیرند)
5
گذار از جامعه بی طبقه آغازین به جامعه طبقاتی (برده داری)
نیز به همین دلیل
تحت هژمونی مردان
(کاهنان و آخوندهای جامعه اولیه که ضمنا حافظ آتش و وسایل تولید در معابد بودند)
صورت می گیرد
و در جامعه طبقاتی به آسانی تحکیم می شود و توسعه می یابد.
6
با محو طبقات اجتماعی
فقط شرایط عینی
برای برابری از هر نوع ملی و نژادی و جنسیتی و غیره
پدید می آید.
7
شرایط سوبژکتیو (به اصطلاح ذهنی؟) برای برایری
نیاز به کار شکیب مند پیگیر دارد.
8
نیاز به روشنگری، هماندیشی و قانونگذاری همه جانبه و عمیق دارد.
9
مهمتر از همه
ورود زنان به عرصه تولید اجتماعی است.
10
یعنی کسب استقلال اقتصادی
پیش شرط کسب استقلال حقوقی و نظری و سیاسی و غیره است.
11
این روند، روندی بسیار بغرنج و دشوار است.
12
روی این مسئله کار تئوریکی وسیعی انجام یافته
و باید تداوم و تعمیق یابد.
13
در غیر این صورت
خطر آن هست که زن پرولتر اربعه بماند و در حرف برابر شود:
هم بار تولید مثل
هم بار پخت وپز و شست و شو و رفت و روب
1
پدرسالاری (پاتریارشی) قبل از تشکیل جامعه طبقاتی
در جامعه اشتراکی آغازین پدید می آید.
2
دلیل آن را باید در تحول شیوه تولید مایحتاج مادی جست:
3
قبل از پدرسالاری، مادرسالاری رواج داشته است.
بقایای مادرسالاری تا همین چند سال قبل
در روستاهای ایران وجود داشته است.
مثلا افراد را به نام مادر شان را می نامیدند.
4
دلیل این تحول
گذار از دوره جمع آوری مواد غذائی
(که عمدتا زنان به عهده داشتند)
به دوره صید و شکار و کشت و کار وغیره
(که عمدتا مردان به عهده می گیرند)
5
گذار از جامعه بی طبقه آغازین به جامعه طبقاتی (برده داری)
نیز به همین دلیل
تحت هژمونی مردان
(کاهنان و آخوندهای جامعه اولیه که ضمنا حافظ آتش و وسایل تولید در معابد بودند)
صورت می گیرد
و در جامعه طبقاتی به آسانی تحکیم می شود و توسعه می یابد.
6
با محو طبقات اجتماعی
فقط شرایط عینی
برای برابری از هر نوع ملی و نژادی و جنسیتی و غیره
پدید می آید.
7
شرایط سوبژکتیو (به اصطلاح ذهنی؟) برای برایری
نیاز به کار شکیب مند پیگیر دارد.
8
نیاز به روشنگری، هماندیشی و قانونگذاری همه جانبه و عمیق دارد.
9
مهمتر از همه
ورود زنان به عرصه تولید اجتماعی است.
10
یعنی کسب استقلال اقتصادی
پیش شرط کسب استقلال حقوقی و نظری و سیاسی و غیره است.
11
این روند، روندی بسیار بغرنج و دشوار است.
12
روی این مسئله کار تئوریکی وسیعی انجام یافته
و باید تداوم و تعمیق یابد.
13
در غیر این صورت
خطر آن هست که زن پرولتر اربعه بماند و در حرف برابر شود:
هم بار تولید مثل
هم بار پخت وپز و شست و شو و رفت و روب
و دوخت و دوز و خرید و فروش و غیره
هم بار تنظیم اقتصاد خانواده
هم بار تغذیه و تربیت اعضای خانواده
هم بار حمایت پسیکولوژیکی از کودک و همسر
هم بار حمایت از والدین پیر خود و همسر
هم بار کار در کارخانه و شرکت و اداره و غیره
را کماکان بر دوش کشد.
14
ما بخشی از این تجارب را ترجمه و منتشر کرده ایم.
مثلا تحت عنوان ایمانسیپاسیون (رهایش) زنان
و غیره و غیره
ادامه دارد.
هم بار تنظیم اقتصاد خانواده
هم بار تغذیه و تربیت اعضای خانواده
هم بار حمایت پسیکولوژیکی از کودک و همسر
هم بار حمایت از والدین پیر خود و همسر
هم بار کار در کارخانه و شرکت و اداره و غیره
را کماکان بر دوش کشد.
14
ما بخشی از این تجارب را ترجمه و منتشر کرده ایم.
مثلا تحت عنوان ایمانسیپاسیون (رهایش) زنان
و غیره و غیره
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر