۱۳۹۴ خرداد ۱۱, دوشنبه

پینوتیو در عقاب آباد (35)

اثری از
گاف نون
قصه ای دریافتی

این چه روند و روالی است، تارانتا بوبو؟
(ناظم حکمت)
ادامه
·        ظهر عاشورا ست.
·        عقاب آباد بدتر از کربلا ست.
·        خورشید در وسط آسمان ایستاده و بسان اژدهایی آتش می دمد.

·        کلافه از گرما و تشنگی و گرسنگی با اعصابی خرد و خراب بسان توله سگی به خانه می روم.

·         از در که پا داخل خانه می گذارم، پرخاش  بی دلیل و بی مهار انه شروع می شود:
·        «چی می خواهی در خانه؟
·        حتما انتظار داری که برایت ناهار هم بپزم.
·        نمی توانی بفهمی که امروز غذا پختن گناه کبیره است؟
·        برو بیرون از خانه.»

·        ترس و تشنگی و گرسنگی از یادم می رود. 

 ·        خانه را ترک می کنم.
·        اشک از چشمانم بی وقفه می جوشد.
·        این بار نه به یاد فاجعه کربلا، بلکه به حال و روز غم انگیز  خودم می گریم.

·        انه زیر و رو شده است و باز شناختنش محال است.

·        حس می کنم یکی پشت سرم بی سرو صدا می آید.
·        برمی گردم و تنهائی و بی کسی و بی پناهی ام را فراموش می کنم.

·        خودش است.
·        چه خوب.
·        با پشت دست اشک هایم را پاک می کنم.

·        «کجا بودی، اینهمه مدت؟»
·        آزرده و غمزده می پرسم.
·        «سایه هیچ کس هرگز از او جدا نمی شود.
·        بختیاری مرا باش که سایه سرخود و سرکش و خوداندیش و خودمختاری به نصیب برده ام و سؤال همیشه بر لبم این است که او سایه من است و یا من سایه او هستم

·        «انداختت از خانه بیرون؟»
·        می پرسد.

·        «چو دانی و پرسی، سؤالت خطا ست.»
·        می گویم.

·        احساس می کنم که سایه ام، نه سایه ام، بلکه باب الحوایجم است.
·        اعجوبه ای است که نفس حضورش از همه چیز و همه کس بی نیازم می کند.

·        «می خواهی بروی ناهار گدائی کنی؟
·        خانهً کاظیم عمی آش می دهند.
·        آش نخود که دوست داری.»
·        به طعنه می گوید.

·        «دیگر احساس گرسنگی نمی کنم.»
·        می گویم و از شیر آب دم در بیمارستان سیر دل آب می نوشم و مشتی آب به سر و صورتم می زنم.
·        «فقط می خواهم بدانم، چی برسر انه آمده که هار شده.»

·        دست خیسم را به سر و گردنم می مالم.
·        ترسم از آن است که سایه از ریختم حالش به هم بخورد و برود و برنگردد.

·        «هاهاها، هاهاها!»
·        می زند زیر خنده.
·        بلند بلند می خندد و به هراسم می اندازد.

·        «شرم نمی کنی؟
·        امروز روز عزا ست.
·        در همین هنگام هفتاد و دو تن شهید شده اند و تو مثل لامذهبی می خندی.»
·        به پرخاش سرشته به ترس و احتیاط می گویم.

·        «کلافه که همیشه بوده ای، حالا علاوه بر آن خنگ و گیج هم شده ای.»
·        به طعنه و تمسخر می گوید.
·        «خیال کردی سایه ها خرند و با طناب خرافه به چاه زندگی اندر می شوند!»

·        «من که از تو یکی سر در نمی آورم.»
·        در نهایت استیصال می گویم.
·        «تو ظاهرا سایه منی، ولی به همه کس و همه چیز شباهت داری، مگر به سایه ای.
·        گاهی دلم می خواهد ورق برگردد و من سایه تو باشم و تو به ذلت زیست من تن در دهی.»
  
·        «با خودت داری، حرف می زنی؟»
·        عثمان به استهزاء می پرسد.
·        معلوم نیست که از کی مرا تحت نظر گرفته است.

·        چپ چپ نگاهش می کنم و می فهمد که از دستش خیلی خیلی عصبانی ام.
·        اول صبح به سراغم می آید و پیشنهاد صیغه برادری می کند و بعد در مهلکه شاخسی ـ واخسی تنهایم می گذارد و می رود.

·        عثمان گورش را گم می کند و من دلم به سایه ام تنگ می شود.
·        با وحشت از خود می پرسم:
·        «کجا ست؟»

·        تشنه ام است.
·        برای رفع تشنگی به سوی شیر آب می شتابم.
·        در نهایت حیرت می بینم که دهانش را چسبانده به شیر آب و شر و شر آب می خورد.
·         
·        «مسخره کردی خودت را!»
·        با شادی کودکانه ای می پرسم.
·         «از کی تا حالا سایه ها آب می خورند.»

·        سیر دل آب می نوشم و مشتی آب سرد بر سر و صورتم می زنم.

·        می بینم که تکیه داده به دیوار سفید بیمارستان و کر و کر می خندد.

·        «برای چه می خندی؟»
·        می پرسم.

·        دلم از گرسنگی قار و قور راه انداخته.
·        دم دیوار بیمارستان می نشینم.
·        دیگر توان ایستادن حتی ندارم.

·        «نگفتی، چرا انه سگ هاری شده است؟»
·        می پرسم.
  
·        «انه افتاده دنبال کفن پوشان.
·        مرد دیده، نعره شنیده، خون دیده، غول غریزه در اندامش بیدار شده و به اصل خود برگشته است.»
·        می گوید.

·        «اصل انه چه بوده؟»
·        می پرسم.

·        «اصل خودت چه بوده؟»
·        می پرسد.

·        «اصل من سنگ بوده.»
·        در جوابش می گویم.

·        «آدم ها قبلا جزو جانوران بوده اند.
·        هنوز هم نیمه آدم ـ نیمه جانورند.
·        همیشه هم همین خواهند بود.
·        انسان موجودی طبیعی است.
·        همیشه امکان سقوطش به قهقرای توحش وجود دارد.»  
·        می گوید.

·        «تو از کجا اینهمه می دانی؟»
·        در نهایت حیرت ـ به عبث ـ می پرسم.

·        سایه در طرفة العینی محو می شود.
·        همیشه از همین قرار است.
·        هر وقت سؤال می کنم، محو می شود.

·        ناگهان داداش را می بینم که راهی خانه است.
·        به دنبالش می دوم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر