۱۴۰۴ تیر ۱۶, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۲۹)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿أُولَٰئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ۚ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَٰؤُلَاءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ﴾
[ الأنعام: ۸۹]

اينان كسانى هستند كه به آنها كتاب و فرمان و نبوت داده‌ايم.

 اگر اين قوم بدان ايمان نياورند

 قوم ديگرى را بر آن گمارده‌ايم كه انكارش نمى‌كنند.

 

کریم 

در این آیه،

مشخصات نخبگان و نوردیدگان و صالحان 

را

برمی شمارد:

۱

اينان كسانى هستند كه به آنها كتاب و فرمان و نبوت داده‌ايم.

معنی تحت اللفظی:

نخبگان و نوردیدگان و صالحان 

کسانی بوده اند 

که

 هدایت شده اند.

بر آنها کتاب نازل شده است

و

فرمان و نبوت دریافت کرده اند.


کریم در این آیه

میان هدایت و کتاب رابطه دیالک تیکی برقرار می کند:

دیالک تیک کتاب و هدایت

فرمی از دیالک تیک وسیله و آماج است.

کتاب ابزار روشنگری و راهنمایی است.

کتاب حاوی شعور، حامل شعور و ناقل شعور است.

این بدان معنی است که هدایت مبتنی بر شعور است و کتاب حاوی و حامل و ناقل این شعور رهنما و رهگشا ست.

۲

اينان كسانى هستند كه به آنها كتاب و فرمان و نبوت داده‌ايم.

کریم 

در این بخش از آیه، 

الله را به مقام فرمانده ارتقا می دهد

 و

نخبگان و نوردیدگان و صالحان  را به درجه بنده و وابسته و فرمانبر تنزل می بخشد.

یعنی

میان الله و نخبگان و نوردیدگان و صالحان، 

رابطه ارباب و برده برقرار می کند.

وقتی نخبگان و نوردیدگان و صالحان خدا، بنده و وابسته و فرمانبر و نوکر باشند،

تکلیف بشریت روشن است.

۳

اينان كسانى هستند كه به آنها كتاب و فرمان و نبوت داده‌ايم.

کریم 

در این بخش از آیه،

نخبگان و نوردیدگان و صالحان  

را 

فونکسیونالیزه می کند:

آنها را به مثابه پیامبر قلمداد می کند.

بدین طریق
نخبگان و نوردیدگان و صالحان 

به میانجی و واسطه بین الله و بشریت مبدل می شوند.

وظیفه انبیاء دریافت شعور و فرمان از الله و اشاعه شعور میان بشریت تعیین می شود.

 

سؤال این است 

که

الله

چیست و کیست

انبیاء و کتب مقدس چیستند؟

برای پیدا کردن  پاسخ به این پرسش ها

باید به انقلاب اجتماعی اندیشید:

بشریت 

پس از گذار از توحش و بربریت،

نخست در همبود (اجتماع) و جامعه اشتراکی به سر می برد.

همبود و جامعه ای که مالکیت بر وسایل تولید،

کمونیستی ـ جامعتی است.


رسالت انبیاء 

هدایت همبود و جامعه بشری از کمونیسم اولیه به برده داری است.

رسالت انبیاء 

لغو مالکیت کمونیستی ـ جامعتی  بر وسایل تولید و استقرار قلدرانه و قهرآمیز و خونین مالکیت خصوصی بر آنها ست.

 

الله

انعکاس انتزاعی ـ آسمانی طبقه حاکمه برده دار است

و

بشریت

بدون استثناء برده الله و در واقع ، برده طبقه حاکمه برده دار است.

 

الله = ظل الطبقة الحاکمه (سایه طبقه حاکمه) 

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر