پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
(۱۹۳۰ ـ ۲۰۱۲)
برگردان
شین میم شین
علل معرفتی (شناخت) مذهب
· علل معرفتی مذهب به شرح زیر اند:
۱
· پا فراتر گذاشتن فکری از سدهای معرفتی که شرایط تولیدی و حیاتی در مقابل درک عینی پیوندهای واقعی طبیعت و به ویژه جامعه برپا می دارند.
۲
· این پا فراتر گذاشتن فکری توسط قوه تخیلی صورت می گیرد که عواطف (احساس ترس، عجز، سرسپردگی، وابستگی، سپاسگزاری و امثالهم) به کارش می اندازند.
۳
· مذهب، ضد علم و شناخت علمی است و به لحاظ محتوای جهان بینانه با ایدئالیسم عینی پیوندی تنگاتنگ دارد.
علل جامعتی مذهب
۱
· علل جامعتی اولیه تعیین کننده ی مذهب در سرکوب توده های خلق و در نادانی آنها در جامعه طبقاتی نهفته است.
۲
· طبقات حاکمه در جوامع طبقاتی، مذهب را برای تحکیم فکری قدرت خویش، برای نهادینه کردن آن و برای فلج کردن فعالیت انقلابی توده های تحت ستم به خدمت می گیرند.
۳
· جانشینی مذهبی با مذهبی دیگر در تاریخ با پیشرفت هائی در فرهنگ مادی و فکری خلق ها و با تحولاتی در نظامات جامعتی پیوند ناگسستنی داشته است.
· نظامات جامعتی ئی که جهان تصورات مذهبی باید خود را با آن دمساز سازند.
۴
· در روندهای تاریخی معینی، جنبش های اجتماعی و سیاسی مترقی نیز حامل تصورات مذهبی نوینی بوده اند و مبارزه جریانات مذهبی بر ضد یکدیگر نیز ـ چه بسا ـ بر مبنای تضادهای اجتماعی و سیاسی صورت گرفته اند.
۵
· این حقایق امور اما در ماهیت مذهب به طور کلی تغییری پدید نمی آورند.
۶
· علل مذهب تنها پس از امحای استثمار انسان به وسیله انسان، پس از استقرار جامعه بی طبقه کمونیستی و پس از امحای بقایای جامعه طبقاتی، به طور قطعی از بین خواهند رفت.
۷
· با توسعه نظام جامعتی کمونیستی و با اشاعه فراگیر جهان بینی علمی طبقه کارگر، یعنی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، مذهب از زندگی جامعه رخت برخواهد بست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر