۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه

وجود و شعور (۱۳)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه
 

 

۱۴۰

·    وقتی از خصلت بازتابی کردوکار روانی سخن می رود،  مکانیسم فیزیولوژیکی این کردوکار به طور کلی اصلا در نظر گرفته نمی شود.

 

۱۴۱

·    این ادعا که کردوکار روانی حاوی خصلت بازتابی (رفلکتوریکی) است، بدین طریق فقط نحوه و نوع تعین (دترمیناسیون) آن نشان داده می شود.

 

۱۴۲

·    کردوکار بازتابی همیشه به کردوکاری اطلاق می شود که تعین خارجی دارد.

 

(یعنی

انعکاس واقعیت عینی است.

یعنی

 در دیالک تیک واقعیت عینی و پدیده های روانی، نقش تعیین کننده از آن واقعیت عینی است.

مترجم)

 

۱۴۳

·    در تئوری بازتاب (تئوری رفلکس، تئوری رفلکتورولوژیکی) که از تعین (دترمیناسیون) مکانیسیستی (مثلا درک بازتاب در مکتب دکارت و شاگردان بلاواسطه اش) به راه می افتد، تکانه خارجی به مثابه علت بازتاب تلقی می شود.

·    تکانه خارجی ئی که اثر نهایی مؤثریت را به طور بیواسطه تعین می بخشد (دترمینه می کند).

 

۱۴۴

·    تعیین به معنی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اش اما در مغایرت با این تعین مکانیسیستی، هر اثرگذاری را به مثابه تأثیر متقابل در نظر می گیرد.

 

(یعنی

رابطه دیالک تیکی میان وجود و شعور، ماده و روح، واقعیت عینی و پدیه های روانی

را،

 یعنی تأثیر متقابل میان اقطاب دیالک تیکی

را

در نظر می گیرد.

مترجم)

 

۱۴۵

·    علل برونی (خارجی) با شرایط درونی مؤثر می افتند.

·    شرایط درونی ئی که در وابستگی به تأثیرات برونی (خارجی) تشکیل می یابند.

 

۱۴۶

·    تئوری ئی که اینجا مطرح می شود (تعیین به معنی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اش) ماهیتا مبتنی بر این است که اصل دترمینیسم (تعین گرایی) به معنی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اش بر کردوکار روانی مغز پیاده می شود.

 

·    مراجعه کنید به دترمینیسم

  

تعین گرایی

(دترمینیسم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13041

 

پایان

 

۱۴۷

·    پیش شرط مشترک برای این تئوری کردوکار روانی و برای تئوری انعکاس را درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی دترمینیسم تشکیل می دهد.

 

۱۴۸

·    درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی دترمینیسم، نهایتا تصور از کردوکار روانی به مثابه انعکاس جهان و به مثابه فونکسیون مغز را وحدت می بخشد.

 

(یعنی

کردوکار روانی

را

 در دیالک تیک واقعیت عینی و مغز اندیشنده می بیند. مترجم )

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر