۱۴۰۳ اردیبهشت ۹, یکشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۲۳۸)

   

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

 

﴿هَٰذَا بَيَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِينَ﴾
[ آل عمران: ۱۳۸]

اين براى مردم دليلى روشن و براى پرهيزگاران راهنما و اندرزى است.

﴿وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴾
[ آل عمران: ۱۳۹]

سستى مكنيد و اندوهگين مباشيد، زيرا اگر ايمان آورده باشيد شما برترى خواهيد جست.

قرآن

در قاموس کریم

هم دلیل روشنی است و هم برای پرهیزگاران راهنما و اندرزی است.

معلوم نیست که چرا باید قرآن به مثابه کتابی،

فقط برای پرهیزگاران کذایی 

راهنما و اندرز باشد و نه برای کل بشریت.

کریم 

ضمنا برای رهایی مسلمین از سستی و اندوه

ایمان آوردن را توصیه می کند و وعده برتری به آنان می دهد.

ایمان به قوه ای ماورای طبیعی و ماورای جامعتی

به تخدیر مؤمن و سستی و انفعال او منجر می شود و نه به رفع سستی و اندوه.

کریم

ضمنا

مخالف برابری بشریت است و خواهان برتری مؤمنین بر بقیه انسان ها ست.

 

این موضع نظری کریم

نه تنها هومانیستی نیست، بلکه حاوی گشتاورهای شرم انگیزی از فاشیسم است.


﴿إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ﴾
[ آل عمران: ۱۴۰]

اگر (در روز احد) به شما زخم و آسیبی رسید؛ به راستی به آن گروه (کافر نیز در روز بدر) زخم و آسیبی همانند آن رسید.

 و

 ما این روزها (ی شکست و پیروزی) را در میان مردم می گردانیم. 

و 

تا خداوند افرادی را که (واقعاً) ایمان آورده اند؛ معلوم بدارد، و از میان شما شاهدانی بگیرد،

 و

 خداوند ستمکاران را دوست نمی دارد.

۱

اگر (در روز احد) به شما زخم و آسیبی رسید؛ به راستی به آن گروه (کافر نیز در روز بدر) زخم و آسیبی همانند آن رسید.

کریم

در این آیه،

دیالک تیک شکست و پیروزی

را

به شکل دیالک تیک جنگ احد و جنگ بدر بسط و تعمیم می دهد.

طرز تفکر دیالک تیکی کریم

ستایش انگیز است.

۲

 ما این روزها (ی شکست و پیروزی) را در میان مردم می گردانیم.

کریم

اما 

ضمنا

عینیت دیالک تیک شکست و پیروزی

را

منکر می شود

و

بدان خصلت الهی (ماورای طبیعی و ماورای جامعتی و سوبژکتیو) می بخشد.

یعنی

اوبژکتیویته (عینیت) دیالک تیک را با سوبژکتیویته (الهیت، ذهنیت) آن

جایگزین می سازد.

 

این ایراد کریم به دلیل سطح نازل علم و فن در صدر اسلام است.

۳

تا خداوند افرادی را که (واقعاً) ایمان آورده اند؛ معلوم بدارد، و از میان شما شاهدانی بگیرد.

حالا

کریم 

دلیل وجودی دیالک تیک شکست و پیروزی

را

هدف خدا از امتحان مسلمین می داند.

خدایی که هم خالق بشر است و هم عالم الغیب است،

معلوم نیست که چرا باید دست به دامن تجربه شود.

کریم 

در هر صورت 

تجربه را معیار شناخت افراد می داند.

به قول حافظ:

خوش بود گر محک تجربه آید به میان

تا سیه روی شود، هر که در او غش باشد.

۴

خداوند ستمکاران را دوست نمی دارد.

دیالک تیک احد و بدر

چه ربطی به ستمکاران و دوست داشته شدن و نشدن آنان دارد؟


ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر