میم حجری
۱
یعنی از خوی جانورانه و سفله بهره کشان جامعه، و چاکرانِ چاکرانشان سرچشمه می گیرد؛
و
کمترین اعتنایی به فضیلت انسانی و مسئولیت شهروندی و تعهد میهنی ندارد.
این جمه طبری
به
لحاظ گرامری (دستور زبانی)
هم
غلط است:
طبری به دو نوع فرومایگی
فاعلیت
(سوبژکتیویته)
می بخشد:
طبری
از
فرومایگی
انتظار اعتنا به فضیلت انسانی و مسئولیت مدنی و تعهد میهنی
دارد.
طبری
عینا و عملا
جای فرومایه را با فرومایگی عوضی می گیرد.
این بدان می ماند
که
کسی جای دیوار را با عمله و بنا
عوضی بگیرد
و
به
دیوار
ایراد بگیرد
که
چرا
اعتنایی به فضیلت انسانی و مسئولیت مدنی و تعهد میهنی
ندارد.
۲
این فرومایگان
گاه
از روی دغلی و پلیدی،
گاه
از روی تسلیم بی صفتانه در قبال امواج حوادث،
گاه
از روی ترس،
به هر جهت پای در پارگین می گذارند و جمعی را با خود همراه می کشند.
طبری
اکنون
دو نوع کذایی فرومایگی
را
رها می کند
و
به
فرومایگان
گیر می دهد.
دلایل جدیدتر طبری
هم
شنیدنی ترند:
طبری
فراموش کرده که برای فرومایگی دلایل دیگری عرضه کرده است.
اکنون
دلایل بند تنبانی انتزاعی ـ اخلاقی ـ پسیکولوژیکی ( فئودالی جدیدی
عرضه می دارد:
دغلی و پلیدی،
تسلیم بی صفتانه در قبال امواج حوادث،
این مواعظ طبری
اصلا
ارزش تحلیل ندارند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر