۱۳۹۳ شهریور ۱۱, سه‌شنبه

شب های دشت


سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)  
خون سیاوش
(۱۳۴۱)  

·        شب های دشت از همه پیوندها رها ست
·        شب های دشت خلوت خاموش بادها ست
 
·        پنهان و آشکار
·         در قلب دشت، دست گون باز می شود
·        و این بوته ی عبوس
·        چون چنگیان پیر
·        با نغمه خوان باد، همآواز می شود


·         ای بیکرانگی،
·        من آن گیاهکم که به امید زیستن
·        در جان خاک ریشه به هر سو کشانده ام
 
·        ای جاودانگی،
·         یک گل به دست من نشکفته است و خارها
·        هر سو به دیده بانی یک گل نشانده ام

·        آری، منم که در عطش آب سوختم
·         و این دشت، پر ز غلغل پنهان چشمه ها ست
·        چشم انتظار ابرم و باران، ولی دریغ
·        ابری اگر به من گذرد، اسب بادپا ست


·        آخر، دلم ز آبی این آسمان گرفت
·         ابر سیاه و گوهر باران او کجا ست؟
·         سستی گرفت ریشه و جز رشته ای نماند
·         آن گردباد عاصی و طغیان او کجا ست؟

·         این رشته، گر نبود به پایم گره زده
·        یک روز، چون کبوترکی می گریختم
·        دلبستگی نبود به خاکم اگر، شبی
·        دامان، چو باد بر تن خود می گسیختم
 
·        ای پیشتر گریخته از دیدگاه من
·         ای راه بی درنگ
·        ای دورتر دویده ز مرز نگاه من
·         ای باد بی لگام
·        حرفی است با شما
·         یک حرف یک پیام:
·        «شب های دشت از همه پیوندها رها ست
·        شب های دشت، خلوت خاموش بادها ست.»

ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر