پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
9
·
پورفیریوس با این فرمولبندی ـ اگر هم بطور مسکوت ـ مفهوم واقعیت ارسطوئی
مربوط به انتقاد از آموزش ایده ای افلاطون را ـ البته با جانبداری ضمنی از ایده افلاطونی ـ زیر
علامت سؤال می گذارد، امری که برای توسعه تمامت اسکولاستیک
عواقب مهمی بدنبال داشته است.
·
زیرا او با عدم برخورد به راه
حل ارسطوئی مسئله و با عدم موضعگیری
صریح نسبت بدان، همه کسانی را که نظرات او را مرجع قرار می دادند و به سبب وضع
ادبیات در دوران اسکولاستیک آغازین، باید هم
مرجع قرار می دادند، از ارسطو کنده و به دامن افلاطون می اندازد.
الف
·
اسکولاستیک آغازین راه حل پورفیریوس
را بمثابه یک راه حل درجه اول با اشتیاق تمام به خدمت می گیرد.
ب
·
بعدها اسکولاستیک واپسین،
در تمامت خود، بارها مسئله مفاهیم عام را در
وسعت و حدت بی سابقه ای در کانون بحث خود قرار می دهد.
·
آن سان که توسعه اسکولاستیک
در مسیری طولانی با تاریخ چالش و جدال بر سر مفاهیم
عام در قرون وسطی عجین شده است.
ت
·
این امر تصادفی نبوده است.
پ
·
آنچه که در نظر اول، در زمینه واقعی بودن عام، بمثابه مسئله ای
معرفتی ـ نظری جلوه می کند، مسائل تئولوژیکی
(فقهی) اساسی را مطرح می سازد، که برای کلیسای کاتولیکی ـ بالاعم ـ و برای سیستم متافیزیکی و دگم های کلیسائی ـ بالاخص ـ از
اهمیت حیاتی ـ مماتی برخوردار بوده اند.
ث
·
چون انکار واقعی بودن عام،
نتایج زیر را نهایتا به دنبال می آورد:
1
·
به انکار واقعیت متعالی،
یعنی نزدیکی مورد ادعای کلیسای کاتولیکی به خدا، منجر می شود.
2
·
بدین طرق، سلسله مراتب (هیرارشی)
کلیسائی زاید و مطرود از آب در می
آید.
3
·
ضمنا کلیسا ـ بمثابه نهادی ـ بطورکلی، زیرعلامت سؤال
قرار می گیرد.
ج
·
چون راه حل های ارائه شده در جدال
بر سر مفاهیم عام بطور آشکار و نهان، در هرحال به تعالیم
تئولوژیکی اساسی مربوط می شوند، با پیامدهای زیر همراهند:
1
·
یا بطورمستقیم و یا بطور غیرمستقیم، به توجیه فلسفی سیستم متافیزیکی دگم های کلیسای کاتولیکی منجر می
شوند.
2
·
و یا بی پایگی و بیهودگی سیستم
متافیزیکی دگم های کلیسای کاتولیکیرا افشا می کنند و نهایتا به براندازی،
نابودی فلسفی و تخریب آن سیستم می انجامند.
ح
·
پشت سر این جدال ها بر سر
مفاهیم عام، در قرون وسطی، مبارزات جهان بینانه مهمی قرار داشته اند.
·
مبارزاتی که از انگیزه های سیاسی و اجتماعی ریشه می
گرفته اند و حاملین آنها به گروهبندی های سیاسی ـ اجتماعی ترقی طلب و یا مرتجع جامعه
فئودالی تعلق داشته اند.
10
·
از این رو، حل مسئله مربوط
به مفاهیم عام از سوی نومینالیسم و رئالیسم
ـ بلحاظ عینی ـ به معنی موضعگیری عمیقا جهان بینانه با
عواقب اجتماعی ـ سیاسی بوده است.
الف
·
نومینالیسم و رئالیسم دو تلاش اصلی درجهت حل مسئله مفاهیم عام محسوب
می شوند.
·
مراجعه کنید به نومینالیسم، رئالیسم، انسان ـ خرد ـ تاریخ در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
البته ما جریانات بیشمار دیگر را (که بقول پرانتل، تعدادشان به سیزده بالغ می شود) مورد صرفنظر
قرار می دهیم و بلبشوی عمومی جدال بر سر مفاهیم عام را نادیده می گیریم.
ادامه دارد.
ویرایش:
پاسخحذفآنچه که در نظر اول، در زمینه واقعی بودن عام، مسئله ای معرفتی ـ نظری جلوه می کند، در واقع، مسائل تئولوژیکی (فقهی) اساسی را مطرح می سازد، که برای کلیسای کاتولیکی ـ بالاعم ـ و برای سیستم متافیزیکی و دگم های کلیسائی ـ بالاخص ـ از اهمیت حیاتی ـ مماتی برخوردار بوده اند.
با پوزش