۱۴۰۲ خرداد ۲۶, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۷)

   

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

تئوری علمی ترقی در فلسفه مارکسیستی

ادامه

 

پ

ترقی در جامعه بشری

 

۱

·    معیار اصلی ترقی در جامعه بشری را توسعه نیروهای مولده تشکیل می دهد.

 

۲

·    زیرا در تحلیل نهائی، این نیروهای مولده اند که کلیه عرصه های دیگر زندگی اجتماعی مردم را تعیین می کنند.

 

۳

·    با تمایز روزافزون جامعه بشری، سازمان نیروهای مولده رفته رفته اهمیت بزرگتری کسب می کند.

 

۴

·    سازمان نیروهای مولده باید امروز به مثابه عنصر مهم خود نیروهای مولده در نظر گرفته شود.

 

۵

·    سطح توسعه نیروهای مولده، خود معیار مهمی برای پیشرفت هر جامعه است.

 

ت

ترقی در عرصه تفکر بشری

 

۱

·    درعرصه تفکر بشری، به ویژه در عرصه علم، ترقی خود را در تشکیل وسایل کمکی همه جانبه  فکری جدید برای تسلط بر جهان خارجی عینی ـ واقعی نمودار می سازد.

 

۲

·    در این روند، بسیاری از عرصه های حیات فکری خودقانونمندی (خودمختاری) نسبی کسب می کنند.

 

۳

·    پیشرفت آنها را دیگر نمی توان به طورمستقیم و بی واسطه در سهمی که آنها برای ترقی نیروهای مولده ادا می کنند، اندازه گرفت.

 

۴

·    همه رشته های علوم چنان توسعه می یابند که نتایج جدید حاصله، همواره نتایج سابق را به درجه موارد خاص و زیرحقایق  تنزل می دهند.

 

(اصطلاح «زیرحقیقت»

را

به تقلید از اصطلاح ریاضی «زیرمجموعه» می سازیم.

مترجم)

 

۵

·    برای کشف این که از دو تئوری کدامیک نشانگر پیشرفت واقعی اند، می توان از این معیار استفاده کرد.

 

۶

·    آنگاه تئوری پیشرفته تر باید تئوری قبلی را به مثابه موردی خاص که بیانگر زیرحقیقتی است، در برگیرد و تئوری قبلی تنها بتواند پاسخگوی بخشی از مسئله ای باشد که تئوری بعدی قادر به حل تمام و کمال آن است.

 

۷

·    به طورکلی می توان به زبان سیبرنتیکی گفت که جریان معرفتی چنان است که انسان ها همواره به مدل فکری درونی بهتری از جهان عینی ـ واقعی خارج دست می یابند.

 

۸

·    عام ترین جنبه هر توسعه بالنده را قانون اساسی دیالک تیک ماتریالیستی موسوم به قانون نفی نفی منعکس می کند.

 

·    مراجعه کنید به قوانین دیالک تیک ماتریالیستی، قانون نفی نفی

  

نفی نفی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر