۱۳۹۷ مهر ۱۵, یکشنبه

متد اسکولاستیکی


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
  
۱
·      متد اسکولاستیکی عبارت است از فرم تعلیمی که اسکولاستیک در مدارس و مکاتب خود به کار می برد.
·      متد اسکولاستیکی به فرم ادبی مبتنی بر این فرم تعلیم نیز اطلاق می شود.

۲

·      خطوط اصلی متد اسکولاستیکی را ابلارد تدوین کرده است.

۳
·      عناصر اصلی متد اسکولاستیکی، به مثابه فرم تعلیم بشرح زیرند:

الف
·      «قرائت» متون

ب
·      تفسیر متون براساس اوتوریته های کلیسائی
·      (انجیل، متفکران کلیسائی و قبل از همه، سران کلیسا   

پ
·      بحث و مجادله برای روشن کردن مسائل مبهم، بدون استعمال روش های سیلوگیستی

·      مراجعه کنید به سیلوگیسم

۴
·      متد اسکولاستیکی، به مثابه فرم ادبی، عبارت است از مقایسه استدلالات در رابطه با نظریه ای بر مبنای موافق یا مخالف، آری و یا نه، له و علیه.

۵
·      نمایش مبتنی بر متد اسکولاستیکی از عناصر زیر تشکیل می یابد:

الف
·      سؤال، بمثابه نقطه آغازین

ب
·      اجرای نظر اوتوریته ها

پ

·      ذکر نظرات مؤلفین «ملحد» و پاسخ اوتوریته ها در اثبات بطلان آنها.

۶
·      به کمک متد اسکولاستیکی، بطورکلی، باید کلیه دانش روایت شده (به میراث مانده) و جدید، حتی الامکان و بدون تناقض در سیستم فلسفی ـ تئولوژیکی جامعی جمعبندی شود و در ضمن مبانی و نتایج آنها باید با دگم های (جزم های) تغییرناپذیر کلیسا سازگار باشند.

۷
·      بنابرین متد اسکولاستیکی نه متد کشف حقیقت، بلکه متد تأیید و تصدیق حقیقت است و بس.

۸
·      متد اسکولاستیکی میان «حقیقت» و دگم های کلیسا علامت تساوی می گذارد.

حقیقت = جزم های مذهبی

۹
·      اما چون چنین کاری نمی تواند بدون مصالحه جامه عمل بپوشد، متد اسکولاستیکی را «متد مصالحه»، «متد موافقت بر سر نظرات متضاد» نام داده اند.

۱۰
·      متد اسکولاستیکی، در خطوط اصلی اش، هنوز هم توسط ایدئولوگ های کلیسای کاتولیکی مورد استفاده قرار می گیرد

·      مراجعه کنید به نئواسکولاستیک، اسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر