پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱
· متد اسکولاستیکی عبارت است از فرم تعلیمی که
اسکولاستیک در مدارس و مکاتب خود به کار می برد.
· متد اسکولاستیکی به فرم ادبی مبتنی بر این فرم
تعلیم نیز اطلاق می شود.
۲
· خطوط اصلی متد اسکولاستیکی را ابلارد تدوین کرده است.
۳
· عناصر اصلی متد اسکولاستیکی، به مثابه فرم تعلیم
بشرح زیرند:
الف
· «قرائت» متون
ب
· تفسیر متون براساس اوتوریته های کلیسائی
· (انجیل، متفکران کلیسائی و قبل از همه، سران
کلیسا
پ
· بحث و مجادله برای روشن کردن مسائل مبهم، بدون
استعمال روش های سیلوگیستی
· مراجعه کنید به سیلوگیسم
۴
· متد اسکولاستیکی، به مثابه فرم ادبی، عبارت است
از مقایسه استدلالات در رابطه با نظریه ای بر مبنای موافق یا مخالف، آری و یا نه،
له و علیه.
۵
· نمایش مبتنی بر متد اسکولاستیکی از عناصر زیر تشکیل
می یابد:
الف
· سؤال، بمثابه نقطه آغازین
ب
· اجرای نظر اوتوریته ها
پ
· ذکر نظرات مؤلفین «ملحد» و پاسخ اوتوریته ها در اثبات
بطلان آنها.
۶
· به کمک متد اسکولاستیکی، بطورکلی، باید کلیه
دانش روایت شده (به میراث مانده) و جدید، حتی الامکان و بدون تناقض در سیستم فلسفی
ـ تئولوژیکی جامعی جمعبندی شود و در ضمن مبانی و نتایج آنها باید با دگم های (جزم
های) تغییرناپذیر کلیسا سازگار باشند.
۷
· بنابرین متد اسکولاستیکی نه متد کشف حقیقت، بلکه
متد تأیید و تصدیق حقیقت است و بس.
۸
· متد اسکولاستیکی میان «حقیقت» و دگم های کلیسا علامت
تساوی می گذارد.
حقیقت = جزم های مذهبی
۹
· اما چون چنین کاری نمی تواند بدون مصالحه جامه
عمل بپوشد، متد اسکولاستیکی را «متد مصالحه»، «متد موافقت بر سر نظرات متضاد» نام
داده اند.
۱۰
· متد اسکولاستیکی، در خطوط اصلی اش، هنوز هم توسط
ایدئولوگ های کلیسای کاتولیکی مورد استفاده قرار می گیرد
· مراجعه کنید به نئواسکولاستیک،
اسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر