۱۳۹۷ مهر ۱۵, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۹۶)


 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
ماتریالیسم تاریخی
ادامه

۵۵
·    کشف واقعیت اجتماعی (ببرکت ماتریالیسم تاریخی) قانونمندی های واقعیت عینی را در پیوندها و در روندهای توسعه جامعه برملا ساخت.

۵۶
·    درک و توضیح مناسبات جامعه ای در پرتو مناسبات تولیدی و درک و توضیح مناسبات تولیدی به نوبه خود در پرتو مرحله توسعه معین نیروهای مولده مادی، امکان آن را فرهم آورد که توسعه فرماسیون اقتصادی به مثابه روند قانونمند عینی ئی نمودار گردد.
·    به قول مارکس و لنین به مثابه روندی «طبیعی ـ تاریخی» نمودار گردد.

۵۷
·    پس از اینکه بطلان انکار کامل امکان شناخت علم الجامعه ای قوانین (امکان شناخت قوانین به مدد علوم جامعه ای) بویژه توسط نئوکانتیانیسم، به مثابه طرح به درد نخوری اثبات گشت، تئوری اجتماعی بورژوایی و جامعه شناسی بورژوایی (اگر طرح های اسپه کولاتیو ـ عرفانی معنامندی و آماجگرایی اگزوژن (ماورای مادی؟) حوادث جامعه ای را نادیده بگیریم) به طرح هایی تمایل پیدا کرد که قوانین جامعه ای را تنها به مثابه ساخت ـ بافت های (کونستروکسیون های)  – توپولوژیکی (نوع شناسی) ایدئال و یا به مثابه فرضیه های نومولوژیکی (فکری ـ ذهنی) در نظر بگیرد و یا به طرح هایی تمایل پیدا کرد که روندها و پیوندهای قانونمند را فقط در عرصه نیروهای مولده و به اصطلاح میکروساختارها به رسمیت بشناسد.

۵۸
·    مشخصه فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی عبارت است از تلاش در جهت دور زدن و یا انکار قانونمندی های عینی در عرصه های زیر:

الف

·    در عرصه توسعه فرماسیون های جامعه

ب

·    در عرصه تعویض فرماسیون های جامعه

پ

·    بویژه در عرصه گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در مقیاس جهانی

۵۹
·    اینجا سرحدات معرفتی تنگ نظرانه ای عرض اندام می کنند که ایده ئولوژی کاپیتالیستی در جامعه ـ تئوری  بورژوایی کشیده است.

۶۰
·    مسائل فلسفی ـ سوسیولوژیکی اساسی مربوط به مسئله قوانین در جامعه فقط می توانند بر پایه ماتریالیسم تاریخی و قبل از همه در سایه لیاقت معرفتی نامحدود طبقه کارگر انقلابی حل شوند.

۶۱
·    پژوهش قانونمندی های زیرسیستم های منفرد جامعه و یا قانونمندی های روند های منفرد جامعه وظیفه ماتریالیسم تاریخی نیست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر