۱۳۹۷ مهر ۲۵, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۰۱)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

هیستوریسم
 (تاریخیت گرایی)

۱
·    هیستوریسم ضد آهیستوریسم (غیرتاریخیت گرایی) است.  

۲
·    درک آهیستوریستی تاریخ در قرن ۱۸ رواج داشت.  

۳
·    هیستوریسم به مثابه نگرش و متد فکری مبتنی بر تاریخیت کلیه پدیده ها و رویدادهای جامعه ای، در قرن ۱۹ در پیوند با تعلیمات توسعه و مبارزات سیاسی و قبل از همه در پیوند با مبارزات سیاسی طبقه کارگر پیشبرد کسب کرده است. 

۴
·    به قول کلاسیک های مارکسیسم (مارکس و انگلس)، «به همان ندرت که شناخت می تواند تاریخ را در پایان کامل وضعیت ایدئال بشریت دریابد، جامعه کامل و «دولت» کامل هم چیزهایی اند که فقط می توانند در عالم خیال وجود داشته باشند.
    
·    همه اوضاع تاریخی که پشت سر هم می آیند، اما بر عکس، مراحل موقتی و گذرای جریان توسعه بی پایان جامعه بشری از نازل به عالی اند.

·    هر مرحله برای زمان و شرایطی که منشاء خود را مدیونشان است، ضرور (جبری، واجب) و محق است.

·    هر مرحله اما در مقابل مرحله نوین و شرایط نوین، محکوم به سقوط و نامحق خواهد بود.
·    مرحله و شرایط نوینی که در دامانش به تدریج توسعه می یابند و مرحله کهنه باید برای مرحله و شرایط عالی تر، جا خالی کند.
·    مرحله و شرایط نوینی که به نوبه خود دچار زوال و سقوط خواهد گشت.»
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۱، ص ۲۶۷)

۵

·    هیستوریسم  در فلسفه کلاسیک بورژوایی در درک تاریخ (تاریخ شناسی فلسفی) هگل و در درک جامعه (جامعه شناسی فلسفی) هگل، بی اعتنا به نواقص و تناقضات ایده ئولوژیکی اش به نقطه اوج خود در تفکر بورژوایی رسید.

۶
·    در درک تاریخ هگل و در درک جامعه هگل، تاریخ بشریت به مثابه روند قانونمندی از فرم های نازل به فرم های عالی تر همزیستی جامعه ای انسان ها جمعبندی می شود.

۷
·    مارکس و انگلس، هیستوریسم را به مثابه اصل اصلی (ماهوی) در درک تاریخ مبتنی برعلم شان، ‌یعنی در  ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تاریخ شان، به خدمت گرفته اند و در طبقه کارگر نیروی اجتماعی ئی را کشف کرده اند که در اثر مبارزه طبقاتی بر ضد بورژوازی، می تواند شرایط تاریخی کهنه کاپیتالیسم را با شرایط تاریخی نوین و عالی تر سوسیالیسم جایگزین سازد و بدین طریق ارتقای هرچه بیشتر جامعه را امکان پذیر سازد.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر