۱۳۹۶ آبان ۹, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۹۵)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

حرفه

۱
·    حرفه به مجموعه استعدادها، لیاقت ها، معارف (معرفت ها، شناخت ها) و مهارت ها اطلاق می شود که برای انجام و اجرای کردوکارهای اجتماعی در عرصه کار معینی لازم اند و چه بسا ببرکت آموزش و پروش سیستماتیک (منظم)، کسب شده اند.
·    هر عضو جامعه ببرکت این  استعدادها، لیاقت ها، معارف و مهارت های مکسوبه می تواند در کل سیستم روابط و مناسبات اجتماعی، فونکسیون معینی را جامه عمل بپوشاند و جایگاه معینی در سازمان اجتماعی کار کسب کند.
·    فونکسیونی که به واسطه تقسیم اجتماعی کار و سطح توسعه نیرو های مولده تعیین می شود.  

۲



·    تعیین کننده ی ساختار، دینامیک (نیروی محرکه) و محتوای حرف (حرفه ها)، تقسیم حرفه ای کار به مثابه بخشی از تقسیم اجتماعی کار است.

۳
·     تقسیم حرفه ای کار را باید از دو جنبه زیر در نظر گرفت:

الف
·     تقسیم حرفه ای کار از سویی به معنی تخصصی تر گشتن هر چه بیشتر فونکسیون های  اجتماعی یکسان است.

ب
·     تقسیم حرفه ای کار از سوی دیگر به معنی تقسیم فونکسیون های اجتماعی متفاوت میان گروه های انسانی مختلف است که خود را در سطوح کیفیتا متفاوت حرفه ها و نتیجتا در جایگاه و نقش متفاوت اعضای جامعه با تخصص های گوناگون در سازمان اجتماعی کار نمودار می سازد.

۴
·    تفاوت های تخصصی و حرفه ای، تفاوت در کیفیت  افراد را و تفاوت در کیفیت کار را  و در مطابقت با آن تفاوت در میزان سهم افراد از ثروت اجتماعی را مشروط می سازند.

۵
·    از این رو، تفاوت های حرفه ای و تخصصی میان طبقه کارگر در جامعه سوسیالیستی، بلحاظ سوسیولوژیکی از اهمیت وافری برخوردار اند. 

۶
·    اگر چه در مغایرت با آن، حرفه، گشتاور (ممان) اصلی جایگاه اجتماعی انسان ها در جامعه است.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر