۱۴۰۱ شهریور ۲۶, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایراسیونالیسم (خردستیزی) دیروز و امروز (اکتوئالیته انتقاد گئورگ لوکاچ از ایراسیونالیسم) (۱۳)

Bild

 

پروفسور دکتر اریش هان

برگردان

 شین میم شین 

 

۳

فرم های نمودین کنونی ایراسیونالیسم  

ت

فوندامنتالیسم
ادامه 

  

۱۲

·    سرگی هنکه در اواسط سال های ۸۰ میلادی به پیدایش عناصر ایراسیونالیستی بیشماری در سیاست تشنج طلب ایالات متحده امریکا در زمان رونالد ریگان اشاره می کند که اسطوره سازی، اعلام ظهور قریب الوقوع مسیح، تصاویر  مانیستی (انواع و اقسام دوگرائی: خیر و شر، دوست و دشمن)، ادعای داشتن رسالت الهی، پیشداوری های راسیستی و غیره از آن جمله اند.

·    (سرگی هنکه، «ایالات متحده امریکا به مثابه منجی جهان»، ۱۹۸۵)

 

۱۳

·    خطوط فوندامنتالیستی  در سیاست جهانی ایالات متحده امریکا، گروه های سیاسی مسئول و دکترین رایج در آن سامان امروز دیگر برکسی پوشیده نیست.

 

۱۴

·    ائتلاف افراطیون قدرت طلب با نئو کنسرواتیو ها (محافظه کاران نو) که سرمست از باده ایدئولوژیکی اند، به پیدایش یک «پارادیم نئوامپریالیستی فوندامنتالیسم» منجرشده است.

 

۱۵

·    این فوندامنتالیسم باد در غبغب برتری نظامی ابدی ایالات متحده امریکا، آمادگی بی چون و چرا در استفاده از قدرت نظامی، بی اعتبار اعلام کردن قواعد و قراردادهای بین المللی، مبالغه فاجعه آمیز در مورد خطر موهوم و تدارک واکنش های افراطی و تأکید مصرانه بر رسالت جهانی ایالات متحده امریکا را بر پرچم خود نوشته است.

·    (گرت کرل، «بی شرمی قدرت. بی شرمی محرومیت از قدرت»، «سیاست و تاریخ زمان»، ب ۳۱ – ۳۲، ۲۰۰۳، ص ۲۷)

 

۱۶

·    این پارادیم به لحاظ ایده ئولوژیکی از سنن «فوندامنتالیسم مسیحی» خاص ایالات متحده آمریکا و از گرایشات ایراسیونالیستی موجود در فلسفه سیاسی مدرن تغذیه می کند.

·    (هاینریش آگوست وینکلر، «زمان که قدرت حقانیت تعیین می کند.»، رمزنامه تسایت، ۱۸ ماه مارس، ۲۰۰۳)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر