پروفسور دکتر هاینتس لیبشر
برگردان
شین میم شین
۱
· اوتومات (ماشین خودکار) به سیستم دینامیکی (پویائی) اطلاق می شود که می تواند رفتارش را با استقلال نسبی از پیرامون خویش تنظیم کند.
۲
· این مفهوم «اوتومات» که در چارچوب سیبرنتیک تشکیل یافته، راه دراز تجرید (انتزاع) علمی را پشت سر گذاشته است و همه مراحل دیگر توسعه مفهوم را در بر می گیرد.
۳
· اوتومات به معنی تکنیک (کلاسیک و مدرن) عبارت است از ماشین، دستگاه، تأسیسات فنی، آلت و غیره که بی نیاز از مداخله انسان می تواند کار کند.
۴
· استقلال نسبی از پیرامون، اینجا در استقلال نسبی از انسان خلاصه می شود.
۵
· اوتومات به این معنا در جهان باستان (چین، مصر و یونان) نیز وجود داشته است.
۶
· اوتومات اما تنها در پیشمرحله انقلاب علمی و فنی (قرن بیستم) به مهمترین ابزار تولید مبدل شده است.
· مراجعه کنید به اوتوماتیزاسیون (اوتوماسیون)
اوتوماتیزاسیون
(اوتوماسیون)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8939
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8947
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8951
پایان
· برای هدایت هر سیستم پویا، در هر حال به فرمی از حلاجی اطلاعات ـ اگرچه متفاوت از نوع اوتومات ها ـ نیاز می افتد.
۷
· از این رو ست که اوتومات در سیبرنتیک عبارت است از سیستمی که اطلاعات را از پیرامون خود دریافت می کند، ذخیره می کند، مورد حلاجی قرار می دهد و به پیرامون خویش باز پس می دهد.
۸
· در تئوری سیبرنتیکی اوتومات ها، بدین معنا مدل های ریاضی از اوتومات ها ساخته می شوند که «اوتومات های انتزاعی» نامیده می شوند.
۹
· برای متمایز کردن این جور اوتومات ها باید گفت که آنها کدام سیگنال های اطلاعاتی را می توانند دریافت کنند، در کدام مراحل، ثباتمندند، کدام سیگنال ها را می توانند ارسال کنند، زمان چه نقشی در شیوه فونکسیون آنها بازی می کند.
۱۰
· سیستم های عصبی ارگانیکی و انتزاعی نیز بدین معنا اوتومات محسوب می شوند.
(سیستم های عصبی هم سیگنال های الکتریکی را دریافت می کنند، ذخیره می کنند، مورد حلاجی قرار می دهند و ارسال می دارند.
مترجم)
۱۱
· مزیت بزرگ این شیوه نگرش انتزاعی و تعمیمی ضمنا در این است که خواص و شیوه های رفتار و غیره فرم های مختلف حرکت ماده (تنظیم، ذخیره، تجارب، انطباق، یادگیری و غیره) در چارچوب یک تئوری واحد گرد آورده می شود و به طور مطلوب توصیف می گردد.
۱۲
· بدین معنا می توان تئوری مدرن اوتومات ها را نیز به مثابه فرمی و یا بخشی از تئوری عمومی سیستم های پویا تلقی کرد.
· مراجعه کنید به سیستمتئوری
۱۳
· در این مورد، مسئله فلسفی بحث انگیزی به شرح زیر مطرح می شود:
· اگر فرم های رفتاری به درجه عالی توسعه یافته مثلا تنظیم، انطباق یاد گیری و غیره از اوتومات ها و یا سیستم های پویا در فرم های حرکتی مختلف بروز می کنند که در چارچوب یک تئوری عام قابل درک اند، این مسئله در مورد توانائی ها و استعدادهای «سیستم های پویای مادی» شناخته شده مثلا انسان ها چگونه است؟
۱۴
· این مسئله معمولا در فرم تند و تیز زیر مطرح می شود:
· آیا اوتومات ها (ماشین ها) می توانند باندیشند و شعورمند باشند؟
۱۵
· پاسخ به این مسئله دشوار است و به مسائل فلسفی و علمی و نظری بیشماری گره خورده است.
۱۶
· صرفنظر از اینکه با این مسئله در روابط مشخص، منظور دیگری بیان می شود و لذا پاسخ دقیق بدان، تحلیل منظور یاد شده را نیز الزامی می سازد، در حال حاضر چنین به نظر می رسد که در زمینه کارآئی اوتومات ها که بر شالوده مادی معینی تشکیل می یابند ـ به لحاظ کارآئی ـ حد و مرز اصولی وجود ندارد.
۱۷
· این امر با تز اساسی ماتریالیستی نیز انطباق دارد.
۱۸
· تز یاد شده به توسعه و چند و چون ترکیبی طبیعی روند تفکر و شعور انسانی باور دارد.
۱۹
· البته در حال حاضر، محدودیت های فنی معینی وجود دارند که قبل از همه برای اکنون و آینده نه چندان دور، این را که سیستم های سازمان یافته مورد نظر بتوانند به بغرنجی عالی لازم دست یابند، امکان ناپذیر می سازند.
۲۰
· اما در مبارزه ایدئولوژیکی بر سر مسئله تکنیک مدرن، داشتن موضع روشن ضرورت دارد، در مورد این مسئله خاص نیز به همین سان.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر