۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۵, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ر) رفرم مدرسی دموکراتیک (۳) (بخش آخر)

Publikation Schule und Erziehung in der DDR 
 
هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

  

۱۱

·    تقریبا سه چهارم معلمین که عضو حزب نازی بودند، می بایستی اخراج شوند.

 

۱۲

·    زحمتکشان ـ عمدتا از طبقه کارگر ـ برای خدمات مدرسی انتخاب شدند و برای تقبل شغل معلمی آموزش داده شدند.

 

۱۳

·    کتب درسی پداگوژیکی در آغاز، ترجمه ای از آثار مؤلفین اتحاد شوروی بودند.

 

۱۴

·    کتب درسی و مواد آموزشی جدید برای مدت موقت منتشر شدند و برنامه های مدرسی واحد گام به گام تدوین شدند.

 

۱۵

·    بر ضد مقاومت نیروهای ارتجاعی، مدارس دموکراتیکی وحدتمند (واحد، یکپارچه) تشکیل یافتند که هسته مرکزی شان دبستان ۸ کلاسه بود که برای کودکان ۶ ـ ۱۴ ساله امکانات آموزشی ـ پرورشی یکسانی را عرضه می کرد.

 

۱۶

·    رفرم مدرسی دموکراتیک، در روستاها به ویژه ژرفتر، مؤثر افتاد.

 

۱۷

·    رفته رفته شیوه مدارس تک کلاسی که از سال ۱۹۴۵  ۳۸ درصد کلیه مدارس خلقی را تشکیل می داد، با مدارس جدید التأسیس جایگزین شدند.

 

۱۸

·    کودکان کارگران و دهقانان مورد توجه جدی قرار گرفتند و از امکانات آموزشی ـ پرورشی عالیه برخوردار شدند.

 

۱۹

·    تبدیل دانشگاه ها و مدارس عالی که مراکز فاشیسم بودند، به تأسیساتی که در خدمت منافع کارگران و دهقانان باشند، به مبارزه زمانگیر تدریجی و دشواری بر ضد تصورات و عادات جانسخت باقی مانده از سیستم فاشیستی و پیوند تنگاتنگ پژوهش و آموزش و پروش با ساختمان نظام جامعتی نوین، نیاز داشت.

 

۲۰

·    مارکسیسم ـ لنینیسم در چالش مستمر با تئوری های بورژوایی سرانجام حاکم گشت.

 

۲۱

·    با ساختمان سوسیالیسم، رفرم مدرسی دموکراتیک به  تحول سوسیالیستی امور مدرسی و دانشگاهی مبدل شد.

 

۲۲

·    رفرم مدرسی دموکراتیک، سنگ بنای اولیه برای سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی واحد در جمهوری آلمان دموکراتیک محسوب می شود.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر