۱۳۹۴ خرداد ۱۷, یکشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (93)


 سرچشمه:
هماندیشی بامریم اسلامی (15)
 
 مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم،
مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم.

جمعبندی از
مسعود بهبودی  

 نون

اﻳﻨﺠﺎ ﻣﻦ ﺩﭼﺎﺭ ﭘﺎﺭاﺩﻭﻛﺲ ﺷﺪﻡ
 ﻭﻗﺘﻲ می گوﻳﻴﺪ :
«ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ ﻃﺒﻘﺎﺗﻲ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ي ﺳﻤﺖ و ﺳﻮﻱ ﺣﺮﻛﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺖ»  
 
اﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﺜﺎﻟ ﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ اﻳﺪ
ﭘﻴﻨﻮﺷﻪ و ﻣﺮﻳﻢ ﻓﻴﺮﻭﺯ
«ﻫﺮﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻼﻑ ﺟﻬﺖ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ ﻃﺒﻘﺎتی ﺸﺎﻥ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻩ اﻧﺪ.»

میم

ممنون از تأمل.

1
باید میان خاستگاه طبقاتی و پایگاه طبقاتی فرق گذاشت.
 
2
خاستگاه طبقاتی مریم فیروز، 
فئودالی است.
 پایگاه طبقاتی اش، 
توده ای است. 

3
سمت و سوی حرکتش را همین  پایگاه طبقاتی اش تعیین می کند.
 
4
این بحث اما کامل نیست.
این چالش فکری ئی با مریم اسلامی بوده و طبیعتا شتابزده بوده.
 
5
این مسئله، مسئله فوق العاده  بغرنجی است.
 
6
در واقع نه خاستگاه طبقاتی هیچکاره است
 و نه پایگاه طبقاتی همه کاره.
 
7
دیالک تیکی از هر دو وارد عمل می شوند.
آمیزه ی درهم تنیده ی بغرنجی 
 از هر دو.
 
8
سراسر زندگی افرادی که
خاستگاه و پایگاه طبقاتی شان متضاد است،
باید با جنگ درون  توأم باشد.
 
9
در هر صورت 
دیالک تیکی از هر دو 
موثر واقع می شود و مسئله را فوق العاده دشوار می سازد.
 
10
 
مریم فیروز و همسرش 
ـ نور الدین کیانوری ـ
هر دو آکادمیسین
(احتمالا دکتر در رشته های علمی و فنی) 
بوده اند.
ولی عاجز از درک مارکسیسم ـ لنینیسم بوده اند.
 
11
هر دو بی خبر از تفکر مفهومی بوده اند.
 
12
بنظر ما تأثیر خاستگاه طبقاتی همین است:
کسانی که  
خاستگاه طبقاتی پرولتری ـ دهقانی 
نداشته باشند،
جهان بینی توده های مولد و زحمتکش را
نمی توانند درک و هضم کنند.
حتی اگر صدبار ادبیات مارکسیستی ـ لنینیستی را بخوانند.
 
13
دست خودشان هم نیست
ایده ئولوژی چیزی بسان زبان مادری است.

نون

آره.
تا ﻛﺴﻲ ﺩﺭ ﺑﻂﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻗﺮاﺭ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺩﺭﻙ آن نایل نمی آید.
ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﺰﻩ ي ﺳﻴﺐ ﺑﺎ ﺩﺭﻙ آن از طریق ﭼﺸﻴﺪﻥ ﻣﺰﻩ ي ﺳﻴﺐ.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر