۱۴۰۱ خرداد ۲۷, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۵۴۱)

Bild

 شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص  ۵۳)

بخش اول

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

اگر هوشمندی، به معنی گرای

که معنی بماند، نه صورت به جای

 

معنی تحت اللفظی:

در دیالک تیک صورت و معنی،

نقش تعیین کننده از ان معنی است.

برای اینکه صورت تغییر می یابد و از بین می رود.

ولی معنی ماندگار است.

 

البته قصد سعدی ذر این بیت شعر

عمده کردن نقش محتوا (معنی) است.

 

مارکس و انگلس 

هم 

همین کار کرده اند و به علت قلت وقت به فهم خواننده واگذار کرده اند که بعد دشمنان بشریت مورد سوء استفاده قرار داده اند.

 

سعدی در احکام دیگری نیز به همین طریق برخورد می کند:

 

۱

صورت زیبای ظاهر هیچ نیست

ای برادر، سیرت زیبا بیار.

 

معنی تحت اللفظی:

صورت زیبا هیچ واره است.

سعی کن سیرت زیبا کسب کنی.

 

سؤال

 

سعدی در این بیت شعر،

دیالک تیک (۱) و محتوا

را

به شکل دیالک تیک هیچ و همه چیز بسط و تعمیم می دهد و عملا دیالک تیک یاد شده را تار و مار می سازد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت، دیالک تیک صورت و سیرت را به شکل دیالک تیک هیچ و همه چیز بسط و تعمیم می دهد و عملا دیالک تیک یاد شده را تار و مار می سازد.

 

چون دیالک تیک باید حداقل و حتما از دو قطب مؤثر در یکدیگر تشکیل یابد و هیچ نمی تواند در چیز دیگر تأثیر بگذارد و از چیز دیگر تأثیر بپذیرد.

 

مارکس و انگلس

هم

همین برخورد را کرده اند:

«وجود

(ماده)

تعیین کننده شعور (روح) است

و

نه برعکس.»

 

این ادعای کلاسیک های مارکسیسم، غلط نیست.

ولی دقیق و درست هم نیست.

شعور

(روح)

در

 دیالک تیک وجود و شعور

هیچ واره و هیچکاره و منفعل و پاسیو نیست.

 

هیچ قطب دیالک تیکی 

نمی تواند

هیچ واره و هیچکاره و منفعل و پاسیو

باشد.

 

شعور

هم

متقابلا در وجود مؤثر می افتد.

 

مثال:

اختلالات روحی و روانی

(شعور، روح)

چه بسا

به

بیماری های فیزیکی

(وجود، ماده،  جسم)

منجر می شوند.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر