۱۴۰۱ آبان ۱۹, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ک) کنفرانس امنیت اروپا (۱)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·    کنفرانس امنیت اروپا به خدمت مهمی در راه حفظ و تحکیم صلح و روابط حسنه میان همسایگان بر مبنای اصول همزیستی مسالمت آمیز میان دولت های اروپایی که نظام جامعتی متفاوت دارند، اطلاق می شد.

 

۲

·    پیشنهاد فراخوان و اجرای کنفرانس تمام ـ اروپایی پیرامون امنیت و همکاری از سالها قبل جزئی از سیاست دول عضو پیمان ورشو بوده است.

 

۳

·    تکانه تعیین کننده در راه پیشبرد کنفرانس امنیت اروپا از اجلاس کمیته مشاور سیاسی شرکت کنندگان عضو پیمان ورشو در شهر بخارست (۴ تا ۶ ماه ژوئیه سال ۱۹۶۶) بوده است که در «اعلامیه ای راجع به تحکیم صلح و امنیت در اروپا»، به تدارک آماجگزاری روشن و رئال برای فراخوان کنفرانس امنیت اروپا پرداخته بود.

 

۴

·    کنفرانس احزاب کمونیستی ـ کارگری اروپا راجع به مسائل مربوط به امنیت اروپا در کارلوی وری (۲۴ تا ۲۶ ماه آوریل سال ۱۹۶۷) از اجلاس مشاوره سیاسی دول عضو پیمان ورشو در شهر بوداپست (۱۷ ماه مارس سال ۱۹۶۹) نشئت گرفته بود که شرکت کنندگان با وحدت نظر از کلیه دول اروپا تدارک و پیشبرد مشاوره تمام ـ اروپایی راجع به مسائل مربوط به امنیت و همکاری را درخواست کرده بود.

 

۵

·    وزرای خارجه دول عضو پیمان ورشو بنا بر کنفرانس های پراگ (۳۰ تا ۳۱ ماه اکتبر سال ۱۹۶۹) و بوداپست (۲۱ تا ۲۲ ماه ژوئن سال ۱۹۷۰) پیشنهادهای مشخص و سازنده برای اجلاس کنفرانس امنیت اروپا تهیه کرده بودند.

 

۶

·    ابتکار عمل مفیدی را فینلند به خرج داده بود که میزبانی کنفرانس امنیت اروپا را تقبل کرده بود و مشاورات دو نفره و یا چند نفره برای تدارک کنفرانس را با دول علاقه مند به عمل آورده بود.

 

۷

·    بدین طریق، در ماه نوامبر سال ۱۹۷۲ در شهر هلسنکی، اولین دیدار برابر حقوق نمایندگان دیپلوماتیکی دول امنیت اروپا تدارک دیده شد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر