۱۴۰۱ آبان ۱۷, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) اتیک (علم الاخلاق) (۲)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

 

۱۴

·    ارزش ها، هنجارها، نگرش ها و تصورات اخلاقی، در مجموع فرم خاصی از شعور جامعتی را تشکیل می دهند و از استقلال نسبی برخوردارند.

 

(و شعور جامعتی در مجموع

انعکاس وجود جامعتی است.

دلیل تفاوت های اخلاقی اعضای هر جامعه

وجود جامعتی متفاوت آنها ست.

تفاوت اخلاقی برده با برده دار، رعیت با فئودال، پرولتر با بورژوا همین جا ست.

مترجم)

 

۱۵

·    قدرت عادت و قوت سنت می توانند هنجارها و نگرش ها را مدت مدیدی زنده نگهدارند.

·    حتی اگرمبانی اجتماعی عینی آنها که پدید آورنده آن هنجارها و نگرش ها هستند، عمدتا تغییر یافته باشند و یا حتی از بین رفته باشند.

 

۱۶

·    مبانی تعیین کننده نهایی ارزش ها و هنجارهای اخلاقی را باید در اقتصاد، در روابط اقتصادی و در حوایج اقتصادی جامعه جست و جو کرد.

 

(این طرز تبیین

نه

 ماتریالیستی ـ تاریخی

نه

مارکسیستی

بلکه اکونومیستی است.

ویرایش:

مبانی تعیین کننده نهایی ارزش ها و هنجارهای اخلاقی

 را

باید در زیربنای اقتصادی، یعنی در مناسبات تولیدی جست.

مترجم)

 

 

۱۷

·     اقتصاد، روابط اقتصادی و حوایج اقتصادی جامعه (ویرایش: زیربنای اقتصادی، مناسبات تولیدی. مترجم) تعیین کننده محتوا و سمت و سوی تکاملی ارزش ها و هنجارهای اخلاقی اند.

·    ولی عمدتا از طریق سیاست.

 

·    مراجعه کنید به سیاست (پولیتیک)

 

 

سیاست

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5179

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5180

 

۱۸

·    اتیک همیشه با پولیتیک (سیاست) و طبقه مربوطه در پیوند تنگاتنگ خاصی بوده است و قبل از همه به مثابه تسلیحات ایده ئولوژیکی در خدمت پیشبرد آماج های سیاسی، اقتصادی و غیره آنها (اعضای طبقه اجتماعی) بوده است.

 

(اخلاق حاکم در هر جامعه

را

اخلاق طبقه حاکمه

تشکیل می دهد.

 

به همین دلیل

برای تغییر اخلاق حاکم در هر جامعه،

راهی جز تعویض طبقه حاکمه وجود ندارد.

مترجم)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر