پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۷۰
· میلیتاریسم (نظامیگری) و فاشیستی شدن روزافزون
دولت آلمان به ماهیت آن مربوط می شود.
۷۱
· روی کار آمدن این یا آن میلیتاریست و فاشیست
امری غیرماهوی است.
۷۲
· اما با این حال، شخصیت های مشخص همواره بیانگر ماهیت اند.
۷۳
· ماهیت چیزها، روندها و سیستم ها قابل
شناخت است.
۷۴
· برای شناخت ماهیت باید
به تحلیل پدیده پرداخت.
۷۵
· پدیده مبدأ حرکت برای کشف ماهیت است.
۷۶
· روند شناخت، «روند بی پایان تعمیق و غور شناخت چیزها، پدیده ها، روندها و
غیره بوسیله انسان ها ست که از پدیده
ها به ماهیت و ازماهیت کم عمق به ماهیت عمیقتر می گذرد.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۲۱۳)
۷۷
· مثلا ظاهر مدار سیاره ها (پدیده)
آن سان که مشاهده بیواسطه نشان می دهد،
نسبتا مارپیچی است.
۷۸
· تنها بکمک قوانین
کپلر بود که ماهیت این پدیده کشف شد.
۷۹
· سیاره ها در مداری بیضی شکل حرکت می کنند و هر
کدام از فرم های بی قاعده شگفت انگیز که
مشاهده بیواسطه در اختیار انسان ها قرار می دهد، صرفا پدیده و نمودی است از نقطه نظر کسی که روی زمین
ایستاده و به تماشا پرداخته است.
۸۰
· قوانین سیاره ای کپلر
اما فقط ماهیت اولین نظام سیاره ها را بر ملا می سازند.
۸۱
· بعدها مکانیک
نیوتون بود که در پرتو قانون جاذبه عمومی توانست
به کشف ماهیت دومین نظام نایل آید.
۸۲
· و سرانجام تئوری
نسبیت به کنه ماهیت سومین نظام
سیاره ها نفوذ کرد و از پیوند ماده، حرکت، مکان ـ
زمان و قوه جاذبه پرده برداشت.
۸۳
· گذار بی وقفه از پدیده به ماهیت را می توان بطور کلی وظیفه اصلی
همه علوم قلمداد کرد.
۸۴
· هدف و آماج هرکدام از علوم، کشف ماهیت پدیده های مربوط به اوبژکت های (موضوعات) مورد پژوهش خویش است.
۸۵
· «اگر ماهیت و
فرم بروز (پدیده)
چیزها بطور بیواسطه برهم منطبق می بودند، آنگاه کلیه علوم زاید می شدند.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۵، ص ۸۲۵)
۸۶
· مفاهیم مربوط به چیزها، روندها و غیره ـ اگر
قرار است، علمی باشند ـ باید ماهیت آنها
را منعکس کنند.
۸۷
· اما باید میان مفهوم ماهیت و مفهوم عام تفاوت قائل شد:
· مفهومی که بیانگر وجه مشترک پدیده های بیشمار است،
فقط حاوی خصلت یک عام تجربی است.
· عام تجربی حتما نباید ماهیت مظاهر
خارجی چیزها را (پدیده ها را) دریابد.
· هر مفهوم عام
تنها زمانی می تواند خصلت یک مفهوم ماهیت را
داشته باشد، که نه تنها حاوی خصلت عامیت باشد،
بلکه علاوه بر آن ماهیت چیزها را واقعا
منعکس کند.
· یعنی انعکاس راستین ماهیت
چیزها باشد.
۸۸
· ادراک حسی را به ماهیت چیزها راه نیست.
۸۹
· برای درک ماهیت چیزها باید به تفکر تئوریکی مجهز شد.
۹۰
· اینکه تفکر تئوریکی
در روند تجزیه و تحلیل، فرضیه سازی و غیره
به ماهیت چیزها، روندها و غیره دست یافته
است و یا نه، تنها با مقایسه مفاهیم مربوط به ماهیت با
واقعیت یعنی در کوره پراتیک امکان پذیر
خواهد شد.
۹۱
· مقوله «ماهیت» با
تعداد زیادی از مقولات دیگر رابطه تنگاتنگ دارد.
· مقولات زیر از آن جمله اند:
الف
·
عام
ب
·
مفهوم
پ
·
قانون
۹۲
· بویژه «قانون»
و «ماهیت»، «مفاهیمی اند که حاوی نظام یکسانی اند و از تعمیق شناخت انسانی نسبت
به پدیده ها، جهان و غیره حکایت می کنند.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۴۲)
· مراجعه کنید به ثبات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر