۱۴۰۳ آذر ۱۴, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره المائده) (۳۲۶)

        

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ ۚ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ ۗ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ﴾
[ المائدة: ۱]

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به پيمانها وفا كنيد. 

حيوانات چهارپا مگر آنهايى كه از اين پس برايتان گفته مى‌شود، بر شما حلال شده‌اند و آنچه را كه در حال احرام صيد مى‌كنيد حلال مشماريد. 

خدا به هر چه مى‌خواهد حكم مى‌كند.

در این آیه کریم

دیالک تیک روشنگری 

به صورت دیالک تیک امر به معروف و نهی از منکر بسط و تعمیم داده می شود:


۱

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به پيمانها وفا كنيد.

در این بخش از این آیه،

دیالک تیک عهد و وفا مطرح می شود.

از بی وفایی و پیمان شکنی (به مثابه منکر) نهی  می شود و به باوفایی، وفا به عهد منعقده (به مثابه معروف) امر می شود.

دیالک تیک عهد و وفا

یکی از اساسی ترین دیالگ تیک ها در فرماسیون اقتصادی برده داری است:

کسی که به هر دلیلی بنده کسی می شود، عهدی با ارباب می بندد و باید به عهد منعقده وفا کند.

اگر پیمان شکنی کند، به معنی جفا (ستم) بر ارباب تلقی می شود.

دیالک تیک عهد و وفا در فرماسیون اقتصای برده داری

 مثل قرارداد کاری با کارفرما در فرماسیون اقصادی سرمایه داری است.

به دلیل اهمیت این دیالک تیک عهد و وفا ست که در ایده ئولوژی طبقه حاکمه برده دار مثلا در قران به مثابه مانیفست حزب الله (حزب اشراف برده دار و روحانی)،

 بدان ازلیت اعطا می شود:

بشریت در روز الست با خدا، 

عهد و پیمان بندگی بسته است و اگر عاصی و یا طاغی شود و خود را از قید و بند بندگی خلاص کند، یعنی کفر ورزد، جفاکار در حق خدا (برده دار انتزاعی ـ آسمانی مطلق) محسوب می شود و به عذاب الیم تهدید می شود.   

ادامه دارد. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر