مهدی_اخوان_ثالث
(۱۳۰۶ – ۱۳۶۹)
سیری
از
شین میم شین
پوپکم! آهوکم
چه نشستی غافل
کز گزندم نرهی، گرچه پرستار منی
چه نشستی غافل
کز گزندم نرهی، گرچه پرستار منی
در این جمله اخوان
دیالک تیک زن و شوهر
تبیین می یابد:
دیالک تیکی قابل بررسی علمی - فلسفی، سوسیولوژیکی و پسیکولوژیکی (جامعه شناسی و روانشناسی)
اخوان در این جمله
دیالک تیک زن و شوهر
را
از سویی به صورت دیالک تیک بیمار و پرستار
و
از سوی دیگر به صورت دیالک تیک صیاد و صید و یا به صورت دیالک تیک گرگ درنده چیره و آهوبره ی ناقص العقل غفلت زده
بسط و تعمیم می دهد.
این اما فقط انعکاس هنری ـ استه تیکی ـ اروتیکی دیالک تیک زن و شوهر است
و
نه انعکاس رئالیستی و راسیونالیستی (فلسفی ـ مارکسیستی) آن.
زنان
نه صید محض، بلکه دیالک تیکی از صیاد و صید اند.
زنان
نه خر ناقص العقل، بلکه دیالک تیکی از خر و خرپرور و دیالک تیکی از خر و خردمند اند.
اگر اخوان به انعکاس دیالک تیک زن و شوهر در ادبیات فارسی دقت کرده باشد، متوجه بغرنجی قضیه می شود.
کاسه و کوزه ای نمانده که بر سر زنان خرد و خراب نشود.
در دیالک تیک بیمار و پرستار نیز اگر دقت شود،
از این حقیقت امر دیالک تیک پرده برمی افتد:
پرستار فقط منبع و بانی خیر نیست.
پرستار ضمنا می تواند زهر در طعام بیمار بریزد و حسابش را درجا برسد.
زنان
جهانپهلوان دیپلوماسی استراتژیکی اند.
زنان
برای صد سال بعد برنامه ریزی می کنند و ضمن کام دادن به شوهر،
مادام العمر خانه خرابش می سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر