۱۴۰۴ مرداد ۶, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۴۵)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی


﴿أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي أَنزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِّن رَّبِّكَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ﴾
[ الأنعام: ۱۱۴]

آيا داور ديگرى جز خدا طلب كنم و حال آنكه اوست كه اين كتاب روشن را بر شما نازل كرده است؟ 

و اهل كتاب مى‌دانند كه به حق از جانب پروردگارت نازل شده است.

 پس، از شك‌آورندگان مباش.

  این آیه کریم

نه از زبان خدای کریم، بلکه از زبان خود کریم و یا مؤمنین  در چالش و هماندیشی غیرمستقیم با اهل کتاب و اهل شک و تردید است.

محتوای این آیه کریم
 را
فقدان آلترناتیو و بدیل بهتر برای خدا و خداپرستی و ایمان به حقیقت آیات الهی (قرآن کریم)  
تشکیل می دهد.

محتوای این آیه، ضمنا تقویت فکری خویش از طریق تردید ستیزی در رابطه با حقیقت اسلام و حقانیت پیامبر اسلام است.
اسکپسیس (شک، تردید) و اسکپتیسیسم (تردیدگرایی)
از مفاهیم و مکاتب فلسفی رایج در جهان باستان کلاسیک (آنتیک) در فلسفه یونان باستان بوده است
و
احتمالا
از یونان به عربستان آمده است.

 

اسکپتیسیسم

(تردیدگرائی، شک گرایی) و نئواسکپتیسیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8317

 

 

نئواسکپتیسیسم و اسکپتیسیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4195


اسکپتیسیسم و نئواسکپتیسیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3658

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر