مکاتب ادبی
علی دهقانی
اگزیستانسیالیسم
(هستی گرایی)
۱
اساس فلسفهی اگزیستانسیالیسم
اساس فلسفهی اگزیستانسیالیسم
بر این باور استوار است که هستی موجودات دو جنبه دارد:
ذات یا ماهیت
(اسانس)
و
وجود
(اگزیستانس)
همین جمله اول مبهم و مشکوک و تأمل انگیز و تردید انگیز است.
فلسفه اگزیستانسیالیسم و هر فلسفه دیگر چیست
تا
بر عقیده ای و یا باوری مبتنی باشد؟
عقیده و باور
چیزی معرفتی - نظری و نسبی و سوبژکتیو (ذهنی) است.
چگونه می توان از عقیده و باوری برای فلسفه ای و هر چیز دیگری
پایه و اساس ساخت؟
عقیده و باور
هر چقدر هم علمی و حقیقی باشد،
ثانوی و نسبی است.
بر چیزهای ثانوی و نسبی که نمی توان فلسفه ای را بنا کرد.
قبل از تأمل بر روی این ادعا باید پرسید:
فلسفه چیست؟
فلسفه
یکی از انواع مهم شناخت است.
انواع مختلف شناخت از قرار زیرند:
هنری
میتولوژیکی
(اساطیری)
تئولوژیکی
(مذهبی ـ فقهی)
فیلوسوفیکی
(فلسفی)
فلسفی ـ علمی
(مارکسیستی)
شعور و یا روح
(مثلا اندیشه، نظر، قضاوت، احکام، مفاهیم، نظریه، فرضیه و غیره)
انعکاس وجود و یا ماده است.
مثال:
مفهوم درخت
نتیجه تجرید سرو و صنوبر و سپیدار و غیره واقعی در خارج از ذهن حسن و حسین است.
مفهوم درخت به مثابه فرمی از شعور و یا روح
ثانوی است.
عکس است.
سوبژکتیو است.
اصل مفهوم درخت
در
خارج از ذهن، مثلا در حیاط خانه حسن و حسین است.
اصل مفهوم درخت
چیزی اوبژکتیو و یا عینی و واقعی است.
فلسفه به عنوان یکی از انواع شناخت
عنصری روبنایی ـ ایده ئولوژیکی است
و
هر روبنای ایده ئولوژیکی مبتنی بر زیربنای اقتصادی است.
فلسفه موسوم به اگزیستانسیالیسم هم نه مبتنی بر باوری، بلکه مبتنی بر زیربنایی اقتصادی است.
یعنی
فلسفه ای در خدمت طبقه اجتماعی معینی است.
خود ژان پل سارتر هم اقرار و اعتراف کرده است:
ما بورژوا هستیم.
فرق سارتر بورژوا با بقیه بورژواها
هارت و پورت
است.
به همین دلیل لاطائلات خودش و همسرش جزو پرفروش ترین لاطائلات بوده اند.
طبقه حاکمه امپریالیستی
در
عاشورای جنگ جهانی دوم
به
رمان سارتر تحت عنوان «تهوع» جایزه نوبل موبل می دهد.
البته
سارتر برای عوامفریبی از دریافت جایزه خودداری میک ند
تا
زباله اش
میلیون میلیون به فروش رود و سارتر خرمن دلار درو کند و حسابی بخورد و بنوشد و بچه بازی و دختربازی و عیاشی کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر