۱۳۹۹ شهریور ۱۷, دوشنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۴۰۲)

 

جمعبندی

از
مسعود بهبودی
 
درنگی در قید و بندهای شعر سنتی

این شعر فاضل نظری را پیدا کردم و خواندم
ولی متوجه ربط ابیات شعر به همدیگر نشدم.
نون از شیراز

۱
درود.
شعرای سنتی
اسیر ذلیل وزن و قافیه اند.

۲
به همین دلیل
شعر و شعرای سنتی را باید به دو طبقه تقسیم بندی کرد:

الف
شعرایی نظیر سعدی و حافظ
که خط فکری روشن دارند و پیگیرانه بر ا« خط روانند.

ب
شعرای سنتی زباله سرا
که نه خط فکری روشن دارند و نه توان تفکر دارند.

به همین دلیل
یا زباله می سرایند و یا زباله های ضد و نقیض بی اختیار و بی اراده سرهم بندی می کنند.

محتوا در شعر شعرای سنتی زباله
به دنبال فرم روان است.

اندیشه روشن در این زباله شعرها نمایندگی نمی شود.

بی دلیل نیست که اشعار سنتی زباله
ارزش تحلیل ندارند
 
درنگی در جفنگی منسوب به مارکس

تا زمانی که جامعه شغل شرافتمندانه ای برای روحانیون پیدا نکرده، این گروه مفتخور
سربار و انگل جامعه بشری خواهد بود.

۱
این جمله بریده شده از متنی از مارکس و یا منسوب به مارکس
مملو از ایراد است و با مارکسیسم در تضاد آشکار قرار دارد.

۲
اگر جملات ماقبل ذکر نشوند، منظور اصلی مارکس روشن نمی شود.

۳
روحانیت چیست؟

۴
روحانیت در جامعه اشتراکی اولیه
حتی
وجود داشته است.

۵
روحانیت
پاسدار آتش (مهم ترین وسیله تولید در ان زمان) و وسایل تولید و مواد تولید شده مازاد در معبد بوده و وظایف دفن مردگان و اجرای مراسم مذهبی را به عهده داشته است.

۶
حتی در کتب درسی در زمان شاه از کاهنان و معابد و قربانی کردن کودکان و غیره در جلوی معابد سخن رفته است.

۷
مارکس اینقدر حواسپرت نبوده که چنین جفنگی را بر زبان راند

۸
روحانیت
اولین نماینده عملی ونظری مالکیت خصوصی بر وسایل مهم تولید بوده است.

۹
گذار از جامعه بی طبقه آغازین به جامعه طبقاتی برده داری
توسط روحانیت
صورت گرفته است.

۱۰
حضرت محمد و آل او
روحانی بوده اند که تشکیل دهنده جامعه برده داری اند.

۱۱
طبقه حاکمه در جامعه برده داری
اشرافیت برده دار و روحانی بوده است.

۱۲
تفاوت اشرافیت برده دار و فئودال و بورژوازی با روحانیت یهودی و مسیحی و اسلامی و بودایی و غیره چیست؟

۱۱
تفاوت آل سعود (برده دار)، فئودال های ایرانی و افغانی و عراقی و سوری و غیره و تجار بازار و کارخانه داران و زمینداران و بانک داران با روحانیت چیست؟

۱۲
روحانیت بر خلاف طبقات اجتماعی دیگر
هم
طبقه اجتماعی است
یعنی هم صاحب اوقاف و املاک وقفی و مستغلات و اراضی کشت و غیره است
مثلا هم برده دار (آل عبا) است، هم فئودال است و هم سرمایه دار است
و
هم
همزمان
ایده ئولوگ طبقات اجتماعی برده دار و فئودال و اخیرا حتی بورژوازی است.

۱۳
امروز بین مثلا کاخ سفید و واتیکان
پیوند ارگانیک وجود دارد.

۱۴
جورج بوش
قبل از حمله به عراق
به واتیکان رفت تا اجازه بگیرد.

۱۵
این جمله تق و لق نمی تواند از مارکس باشد
اگر هم باشد
خرافه ای بیش نیست.
 
درنگی در طرز مصرف فرش های گرانتر از گوهر در کاخ مرمر

کوسه رفسنجان به کفتار زنجان گفته:
«زمانی درباره سرنوشت (؟) فرش‌های بسیار گران‌قیمت کاخ مرمر از رئیس بنیاد مستضعفان پرسیدم
که هیچ پاسخی نداد.
نمی‌دانم با این فرش‌ها که جزء (جزو لاشخور. جزء معنی دیگری دارد) بیت‌المال (بیت الشاه) بود، چه کردند.»

۱
هی کوسه خون آشام
چو دانی و پرسی
سؤالت خطا ست.

۲
به همین دلیل
رئیس بنیاد مستضعفان
جوابت را نداده تا حداقل مغز کپک زده ات را به کار عندازی و دریابی.

۳
طبیعی است که بنیاد مستضعفان
متعلق به مستضعفان است
و
فرش‌های بسیار گران‌قیمت کاخ مرمر
را
به
مستضعفان داده اند.

۴
دو زاری ات افتاد و یا بیشتر توضیح دهیم تا مسئله کوسه فهم شود؟

۵
برای پاسخ به سؤال السؤالات کوسه رفسنجان
باید پرسید:
من ـ زور اجامر جماران از «مستضعفان» چیست؟

۶
مستضعف
حتما نباید تهیدست باشد.

۷
مستضعف
می تواند حتی خیلی خرپول و میلیاردر باشد
ولی
علیرغم آن
به
قول شهید چمران جنت مکان
به لحاظ فکری
مستضعف باشد.

۸
اصولا و اساسا
همه
لاشخورهای طویله جماران
از سید علی تا موسوی
از جنتی جذامی تا تمساح یزدی
مستضعفان فکری اند.

۹
اگر خود کوسه رفسنجان و یا کفتار زنجان دلیل خواستند
فت و فراوان است:

الف
سید علی
کرونا را توطئه اجنه دانسته است.
این استضعاف فکری نیست؟

ب
تمساح یزدی
یقین دارد
که سید علی هر دو هفته در آسمان هشتم
با
امام زمان و خضر و الیاس
جلسه دو هفتگی دارد و رهنمود می گیرد.
این استضعاف فکری نیست؟

پ
علم الهدی
به چشم خود دیده
که
شام سید علی را
جبرئیل گردن کلفت
شخصا به طویله می اورد.
این استضعاف فکری نیست؟
 
درنگی در سخنی از برشت

آنکه می رزمد
احتمال ان هست که شکست بخورد.
آنکه نمی رزمد
پیشاپیش
شکست خورده است.

۱
زمانی که برشت این سخن نغز را فرمولبندی می کرد
توده زحمت در میادین جهان حضور غیراقبل انکار داشت و به عرش اعلی یورش می برد.

۲
توده زحمت
ضمنا
یا به طور سازمان یافته
دولت خود را تشکیل داده بود
و
یا
متشکل در حزب انقلابی خود در صدد تشکیل دولت خود بود.

۳
اکنون
آب ها سر بالا می روند و قورباغه ها ابو عطا می خوانند.

۴
توده زحمت
خانه نشین است و اگر احیانا برزمد
نه
در زیر پرچم حزب انقلابی خویش
بلکه در پیروی از عوام فریبان مختلف صورت می گیرد.

۵
تا چشم کار می کند از حزب توده اثری نیست تا توده رهبری شود و کامیاب گردد.

۶
همه چیز در عصر عرعر و عوامفریبی
شده بند تنبانی

۷
کجا ست آنکه دگر ره صلای عقل زند
که جان ماست گروگان آن صلای امید
 
درنگی در محتوای واژه مبهم مردم

تقریبا
همه مردم
بخشی از عمرشان را
در تلاش برای نشان دادن
ویژگی هایی که ندارند
تلف می کند.

۱
منظور از همه مردم
مشخصا کیانند که چنین اند و چنانند؟

۲
جامعه طبقاتی
متشکل از طبقات و اقشار اجتماعی است.

۳
بخش اعظم مردم را توده های دهقانی و کارگری و پیشه وری تشکیل می دهند
که
شب و روز
بی وقفه
در جست و جوی نان بخور و نمیرند و یا در سپاه و بسیج و ارتش و سازمان های سرکوب دیگر اجیرند و نان بخور و نمیرشان به خون همطبقه های شان آلوده است.

۴
کسی این اکثریت جامعه را که سیاهی لشکرند، اصلا آدم حساب نمی کند تا آنها خودنمایی کنند و عوام فریبی کنند و چیزی که ندارند، داشتنش را اثبات کنند.
 
۵
دروغگویی و عوامفریبی
عمدتا
کسب و کار اعضای طبقات حاکمه است.

۶
مثلا پارتی بازی می کنند و مدرک و پست و مقام می گیرند
بی آنکه لیاقت آن مدرک و پست و مقام را کسب کرده باشند.
آنگاه
هواپیمای مسافربری را سرنگون می سازند
ناو خودی را به موشک می بندند.

۷
بدین طریق
تظاهرات و تزویرات و نمایشات تمسخرآمیز شروع می شود.
تا نداشته های خود را ماستمالی کنند.

۸
منظور حریف از همه مردم
احتمالا
یک سری بدبخت در عصر عرعر و عکس و عوامفریبی در فضای مجازی است
که
مثلا
عکسی مانی پولیزه گشته از خود را به خورد عکس پرستان می دهند تا خرمن لایک الکی درو کنند و بدان دل خوش کنند.
یا عکس و حرف و هارت و پورت یکی دیگر را به اسم خود منتشر می کنند تا فضلفروشی کنند و خودفریبی و لایک یابی کنند.

۹
این جماعت بیشتر ترحم انگیز و تأسف انگیز و تأثرانگیزند تا قابل سرزنش .

۱۰
چه کنند
وقتی امکانات مادی و واقعی برای رشد همگون هم مردم نیست
و
برای خیلی ها سرخ نگهداشتن صورت به ضرب سیلی
می ماند و بس؟
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر