۱۴۰۱ خرداد ۷, شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (چ) چپ های آلمان (۱)

gebrauchtes Buch – Gorholt, Martin und Norbert W. Kunz (Herausgeber) - – Deutsche Einheit - Deutsche Linke - Reflexionen der politischen und gesellschaftlichen Entwicklung -

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·     چپ های آلمان به جریانی سیاسی در سوسیال ـ دموکراسی آلمان اطلاق می شود که در پیوند با چالشی راجع به انقلاب ۱۹۰۵ ـ ۱۹۰۷ روسیه و مسائل مربوط به استراتژی و  تاکتیک جنبش کارگری بین المللی در دوران امپریالیسم و انقلابات پرولتری از نیروهای انقلابی تحت تأثیر کارل لیبکنشت و روزا لوکزمبورگ و مرینگ و کلارا ستکین تشکیل یافته بود.

 

 ۲

·     چپ های آلمان در سوسیال ـ دموکراسی آلمان یه پیگیرترین طرز و طریقی از مارکسیسم در مقابل اوپورتونیسم به دفاع برمی خاستند و در عرصه های مختلف به توسعه مارکسیسم خدمت می کردند.

 

·    مراجعه کنید به اوپورتونیسم، مارکسیسم ـ لنینیسم

 

 

۳

·     چپ های آلمان به ارزیابی آموزه های مهم انقلاب در روسیه می پرداختند و به تجزیه و تحلیل پدیده های مبارزه طبقاتی در آلمان مبادرت می ورزیدند.

 

۴

·     چپ های آلمان به بحث سرسختانه ای راجع به استفاده از فرم ها و وسایل نوین مبارزه مثلا اعتصاب سیاسی توده ای همت می گماشتند.

 

·    مراجعه کنید به اعتصاب سیاسی توده ای

 

۵

·     چپ های آلمان خواهان مبارزه مصممانه بر ضد میلیتاریسم و امپریالیسم بودند.

 

۶

·     چپ های آلمان به مقابله با شووینیسم طبقه حاکمه کمر بسته بودند.

 

·    مراجعه کنید به شووینیسم

 

 

شووینیسم

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10011

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10017

 

پایان

 

 

۷

·    چپ های آلمان بر ضد ایده ئولوژی ناسیونالیستی اشاعه داده شده توسط اوپورتونیست ها در جنبش کارگری مبارزه می کردند و از ایده انترناسیونالیسم پرولتری به دفاع برمی خاستند.

 

·     مراجعه کنید به انترناسیونالیسم پرولتری

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر