۱۳۹۴ فروردین ۴, سه‌شنبه

دایرة المعارف بورژوائی واپ‍سین (۲۶۹)


پروفسور دکتر هانس یورگ  سندکولر
 فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

بخش ششم

ماتریالیسم و علوم طبیعی در قرن ۱۹  

·      توسعه علوم طبیعی (علم الاشیاء، فیزیک و شیمی و بیولوژی و زمین شناسی و معدن شناسی و غیره) یکی از گرایشات اصلی جامعه بورژوائی بوده است.
·      توسعه علوم طبیعی همزمان، نتیجه تعیین وظایف اجتماعی در رابطه با شیوه تولید سرمایه داری بوده است.

·      مراجعه کنید به شیوه تولید در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۱
·      علوم طبیعی که در آغاز در استقلال نسبی از حوایج تولید اجتماعی بیواسطه پدید می آیند، اولین بخش علمی بوده اند که در توسعه و یا تکامل کاپیتالیسم (نظام سرمایه داری) و تولید اهمیت کسب می کنند.  

۲

·      علوم طبیعی حتی در قرن ۱۹ فاکتور (عامل) مهمی در تولید بوده اند و در مجموعه سیستم بازتولید جامعه بورژوائی نقش مهمی به عهده داشته اند.

۳
·      علوم طبیعی از سه نقطه نظر زیر در کانون علاقه جامعه قرار می گیرند:

الف
·      به مثابه نیروی مولده 

ب
·      به مثابه نوعی از علم

ت
·      به مثابه عنصری از جهان بینی 

۴
·      این علاقه به علوم طبیعی هم شامل حال طبقه بورژوازی بوده، هم شامل حال «طبقات زحمتکش» و هم شامل حال پرولتاریای در حال تشکیل طبقه. 

۵
·      دانش مرتبط با علوم طبیعی و توانائی های فنی که در انقلاب صنعتی در رابطه با کار با ماشین آلات از کارگران طلب می شود، سال ها قبل از آلمان در انگلستان در سه دهه اول قرن ۱۹ موجب پیدایش معضلات اجتماعی میان سرمایه و کار مبتنی بر دستمزد (بورژوازی و کارگران) گشته بود.

۶
·      در زمینه مطالبات ضد سرمایه داری مبنی بر تولید اقتصادی مستقل (اوتونوم، خودمختار) کارگران به مثابه مولدین واقعی، سوسیالیست های انگلیسی آغازین، سیستمی از انستیتوها ی مکانیکی (صنعتی) پدید آورده بود، که در آنها کارگران هم بلحاظ تسلط بر علوم طبیعی و هم بلحاظ تسلط بر کار با ماشین آلات فنی در تولید صنعتی آموزش می بینند.

۷

·      همانطور که فریدریش انگلس در رابطه با «مکانیک» در سال ۱۸۴۵ گزارش می دهد، علاقه سرمایه به کارگران متخصص و بهسازی های فنی مبتنی بر دانش تجربی در زمینه کار با ماشین آلات منجر بدان می شود که انستیتوهای جنبش کارگری تحت کارگردانی بورژوازی مورد استفاده قرار گیرند.


۸
·      در آلمان نیز به دلیل تعویق در امر صنعتی سازی، مدتی بعد در واسط قرن ۱۹ همین روند و روال شروع می شود. 

۹
·      مبارزه بر سر استفاده اجتماعی از معارف (شناخت های) علوم طبیعی و امکانات فنی مبتنی بر علوم طبیعی در سرتاسر قرن نوزدهم ادامه داشته است.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. اازحاصل رخمات دیگران سرمایه امکانت برای خود وچنگ بر همهاتشافات وزخمات فکری ویدی دیگران رابنفع خود درانخصار میکیرد بنای مبارزات برضدشرمایه پایه کذاری میشود

    پاسخحذف