۱۳۹۹ اسفند ۱۸, دوشنبه

درنگی در اخلاق الاشراف عبید زاکانی (۱۷)

  Bild
  

خواجه نظام‌الدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی
 (۷۰۱ ـ ۷۷۲ هجری قمری)
رساله اخلاق الاشراف
نهايت خساست

 
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
 
۱

حکما فرموده اند 

که

 نفس انسانی را سه قوه متباین است 

که مصدر افعال مختلف می شود: 
 
از دید فلاسفه مذهب منسوخ
نفس 
که
حاوی قوای سه گانه متضاد
 است،
تعیین کننده اعمال آدمی است.
 
بنا بر این ادعا
مصدر عمل آدمی
نه
 حوایج مادی و روحی او 
بلکه
نفس
است.
 
نفس
احتمالا
همان غریزه است.
حوایج نفسانی 
نیز
همان
حوایج غریزی اند.

اگر کسی گندم می کارد 
به
دلیل تهیه نان و رفع گرسنگی
است:
(ارضای حاجت غریزی (سیر کردن شکم) است.) 
 
۲

نَفْس 

 در 

لغت 

به

 معنی جان، روح، روان و نشاندهنده زنده بودن 

است. 

این تعریف لغوی ویکی پیدیا از مفهوم فقهی نفس است
که
کمترین شباهتی به غریزه ندارد.
 
نفس
هم
در برگیرنده روندهای روانی است و هم در برگیرنده روندهای زیستی.
 
۳

نفس

در علوم اسلامی و قرآن، 

به 

عنوان جهت‌دهنده حرکت و اندیشه انسان 

شناخته می‌شود

نفس از دید فقه اسلامی
سمت  و سوی حرکت و فکر آدمیان را تعیین می کند.

اگر
نفس را به معنی غریزه بپذیریم،
می توان با نظر قرآن موافق بود:
غریزه
تعیین کننده سمت و سوی حرکت و فکر ما ست:
مثال:
غریزه جذب مواد غذایی
(خور)
ما 
را
به
فکر تهیه مواد غذایی و به حرکت به سوی رستوران و رفع گرسنگی
سوق می دهد.

۴

بسیاری از کردارها و رفتارهای انسان به پیروی از نفس او 

شکل می‌گیرد.

اینجا

نیز

نفس

 به

معنی غریزه

قابل فهم و تأیید 
است:
کردوکارهای آدمیان
تحت تابعیت غول غریزه
است.
 
پیشوای آدمیان
از
دید قرآن
غول غریزه
است. 

۵
در قرآن به چهار گونه نفس انسانی اشاره شده‌است.
در تعریفی از نفس آمده است
نفس آن چیزی است که تعیین موجودیت می‌کند
در ظاهر و باطن
 و 
نشانه اش این است که خواسته دارد.
 
تعریف قرآنی از نفس این است
که
نفس تعیین کننده موجودیت آدمیان است.
هم
تعیین کننده موجودیت ظاهری آنها
ست
و
هم
تعیین کننده موجودیت باطنی آنها.
 
علاوه بر این،
نفس
نشانه اراده مندی آدمیان است.
 
اکنون
میان جانور و انسان
مرزبندی می شود:
جانوران 
هم
بسان آدمیان
تابع غریزه اند.
ولی
فاقد اراده و خواست اند.

این بدان معنی است
که
نفس در قاموس قرآن،
چیزی فراتر از غریزه است.

نفس
در
قاموس قرآن
تعیین کننده نمود و ماهیت (ظاهر و ذات) آدمیان
است
و
نشانه نفس مندی، اراده مندی است.
 
یعنی
ساختار فرمال و نمودین اندام آدمی
و
ساختار روحی و روانی اش
توسط نفس
تعیین می شوند.
 
نفس
اسکلت و شکل و شمایل و سیستم عصبی و زیستی آدمیان
را
رقم می زند.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر