۱۳۹۹ اسفند ۱۸, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ادراک (استنباط، دریافت) (۱)

Objekte verschiedener Formen und Farben: Worte schärfen den Blick


پروفسور الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

 

Grafik Wahrnehmungsbaum 

درخت ادراک

 

۱

·      ادراک (دریافت) به فرم انعکاس فکری واقعیت عینی به واسطه سیستم عصبی مرکزی حیوانات و انسان ها اطلاق می شود.

 

۲

·      ادراک عبارت است از تصویر حسی کلیتی از اشیاء و خواص و روابط آنها، که به طورمستقیم و بی واسطه براعضای حسی (حواس پنجگانه)  (یعنی گیرنده های عصبی) تأثیر می گذارند.

 

۳

·      ادراک به لحاظ ژنتیکی بر بنیان احساس (حس کردن) پدید می آید.

                                                                    

۴

·      ادراک اما به معنی جمع ریاضی ساده احساس های منفرد نیست، بلکه کیفیت جدیدی از انعکاس حسی است.  

 

۵

·      اگرچه احساس نزدیکترین و بی واسطه ترین پیوند ضمیر  با واقعیت عینی است، اما ادراک به سبب خصلت کلیتی (مبتنی بر کلیت) و آگاهی وسیعتر خود شکل اصلی انعکاس در روند شناخت انسانی را تشکیل می دهد.

 

۶

·      ادراکات در کلیت شان، تصویر روشنی از واقعیت عینی ارائه می دهند.

·      تصویری که در آن نه تنها نمود (پدیده) خارجی، روابط سطحی، منفرد و تصادفی، بلکه همراه با آنان پیوندهای  ماهوی داخلی، عام و ضرور (جبری) نیز نمودار می گردند.

 

·      مراجعه کنید به واقعیت عینی، تصویر، تصویرتئوری،  دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)، دیالک تیک داخلی و خارجی، دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام  

 

۷

·      این روابط اما در ادراکات هنوز از همدیگر متمایز نشده اند.

 

۸

·      ادراکات، پدیده و ماهیت را در وحدت آندو منعکس می کنند.

 

·      مراجعه کنید به دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت)     

 

۹

·      از این رو ادراکات حاوی مواد و مصالح لازمند که تفکر تجریدگر (انتزاعگر) و تعمیم بخش می تواند از آنها روابط ماهوی داخلی، عام و ضرور را مجزا سازد و عمده کند.

 

·      مراجعه کنید به انتزاع (تجرید)، تعمیم، تفکر  

 

۱۰

·      شالوده عینی ادراک عبارت است از وحدت جنبه ها، جوانب و خواص مختلف اشیاء.

·      اشیائی که در ادراک انعکاس می یابند و انسان در جریان پراتیک اجتماعی خود در تأثیر متقابل با آنها قرار می گیرد.

 

۱۱

·      اینجا اشیاء نه به مثابه  جمع تحریکات منفرد، بلکه به مثابه  تحریک بغرنج (کمپلکس)، بر اعضای حسی انسانی تأثیر می گذارند و بدین وسیله همکاری متقابل آنها را مشروط می سازند.

 

۱۲

·      شالوده عصبی ـ پویای (نویرودینامیکی) ادراک را کردوکار واکنشی مشروط سیستم علامتی اولیه (بازتاب) تشکیل می دهد.

·      سیستم علامتی ئی که به تجزیه و ترکیب لاینقطع تحریکات بغرنج و روابط آنها می پردازد.

 

·      مراجعه کنید به بازتاب، سیستم علامتی اولیه و سیستم علامتی ثانویه   

 

۱۳

افرنتس

 (مجموعه رشته های عصبی که از حواس پنجگانه و گیرنده ها به سیستم عصبی مرکزی می پیوندند.)

 

·      ادراک ـ به مثابه تصویر فکری اشیاء ـ در نتیجه همکاری و تأثیرگذاری مشترک مکانیسم های عصبی مختلف پدید می آید.

·      این امر از گیرنده های عصبی آغاز می شود، از کانال های افرنتسی می گذرد و پس از رسیدن به مراکز حسی در مغز بزرگ مورد تجزیه و ترکیب قرار می گیرد.

 

۱۴

·      اگرچه ادراک در مغز بزرگ تشکیل می یابد، ولی  کلیه بخش های سیستم عصبی در تشکیل آن سهم در خور خود را ادا می کنند.  

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر