پروفسور هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین
خطوط اصلی تعالیم ترادیسیونالیسم:
ادامه
11
·
خدا از دیدگاه پانته ئیسم با طبیعت، زمان، شرایط و اوضاع و احوال
یکی تلقی می شود و هر عملی تا کوچکترین اجزایش مقدر شده (سرنوشتی) انگاشته می شود.
·
مراجعه کنید به پانته
ئیسم (همه خدائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
12
·
بنظر دمایستر
صحت این نظریه (درک اوکی ژنالیستی از رابطه جبر و اختیار) در انقلاب فرانسه و سیر آن بطرز بی
سابقه ای به اثبات رسیده است.
·
چون در انقلاب فرانسه و سیر آن معلوم
شده که سیر تاریخ نه بر مبنای تصورات انسان ها، بلکه بر اساس جبر نامرئی حاکم بر
همه حوادث صورت می گیرد.
13
·
نتایج این نظریه عبارتند از فاتالیسم و کویه تیسم که
از سوی ترادیسیونالیست ها برای دفاع همه جانبه
از نظام موجود مورد استفاده قرار می گیرد.
14
·
اصل مرکزی این نظریه حاکی از آن است که
هرآنچه که هست، اگر «ماندگار» باشد، خوب و معقول است.
15
·
بدین طریق اوضاع ما قبل انقلاب فرانسه
مورد تجلیل قرار می گیرد، از رژیم قبل از انقلاب دفاع به عمل می آید، تفتیش عقاید و جنگ توجیه می شود، حتی انقلاب بمثابه کیفر اعمال ناپسند فرانسوی ها قلمداد می گردد.
16
·
تئوری دولت ترادیسیونالیسم
نیز بر مبنای این اصول استوارند:
·
در قاموس ترادیسیونالیسم، جامعه، دولت
و قانون اساسی منشاء بلاواسطه الهی دارند و لذا حق مقاومت در مقابل آنها مجاز نیست
و حتی طرح سؤال در باره معقول بودن نظام دولتی بی معنا ست.
·
بلکه باید قبول کرد که هر ملتی نظام
سزاوار خود را دریافت می کند:
·
خلایق هر چه لایق.
17
·
ملتی سزاوار سلطنت
مطلقه است و ملتی دیگر سزاوار جمهوری دموکراتیک.
18
·
جمهوری دموکراتیک اما یک پدیده استثنائی است،
که به درد هیچ ملتی نمی خورد، در حالیکه سلطنت ـ برعکس ـ بهترین فرم دولتی از قبل
تدارک دیده شده است و با سلطنت جهانی الهی
انطباق مطلق دارد.
19
·
دمایستر این نظریه فقهی (تئوکراتیکی) دولت را چنین فرمولبندی می کند:
·
«انسان خلق شده است تا عبادت و اطاعت کند.
·
آماج او عبارت است از برقراری تئوکراسی
برونی.
·
پاپ اوتوریته
شاهان، شاهان اوتوریته اشراف، اشراف اوتوریته مردم اند.
·
همانطور که این اوتوریته ها بطور سلسله مراتب حافظ قدرت الهی اند، به همان سان نیز حافظ حقیقت الهی اند.»
20
·
ترادیسیونالیسم، قرن نوزدهم و دوران بعد از
آن را بطرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است.
·
این تأثیر در برخی موارد (مثلا بلحاظ
اشاعه شیوه نگرش تاریخی) مثبت، اما روی هم
رفته ـ بویژه در رابطه با توسعه کاتولیسیسم ـ منفی
بوده است.
21
·
کلیسای کاتولیکی اگرچه پس از قدری تأخیر در
اواسط قرن نوزدهم، تعالیم معرفتی ـ نظری ترادیسیونالیسم را محکوم کرد، ولی
همزمان در بسیاری از مسائل مهم، از تعالیم اجتماعی و سیاسی ترادیسیونالیسم پیروی
کرد.
·
از آن جمله اند:
الف
·
اولترامونتانیسم (فتواهای مؤثر در سیاست توسط پاپ)
ب
·
سیاست اتحاد محراب و تاج
ت
لئو سیزدهم (1810 ـ 1903)
پاپ کلیسای کاتولیکی ـ رومی (1878 ـ 1903)
معروف به پاپ سیاسی
·
و سرانجام، این حقیقت امر که کلیسا تا
روی کار آمدن پاپ لئو سیزدهم حاضر به آشتی با دموکراسی بورژوائی نشد.
22
·
بعدها دبونا
و دمایستر با «اکسیون فرانسوی» و با
ایدئولوگ های آن (ماورا، داده) و رژیم ویشی رابطه برقرار کردند و به همکاری پرداختند.
·
(اکسیون فرانسوی
دار و دسته راستی افراطی در فرانسه است که در سال 1898 بنیانگذاری شده و در جنگ
جهانی دوم با فاشیست های آلمانی همکاری می کرد. مترجم)
23
·
در قرن نوزدهم رومانتیک آلمانی تحت تأثیر
ترادیسیونالیسم پا به عرصه نهاد که از
سوی مارکس بمثابه تقلید ناشیانه از تعالیم دبونا و دمایستر نامیده شده است.
24
·
ترادیسیونالیسم در نیمه اول قرن نوزدهم، جامعه شناسی پوزیتیویستی
ـ بورژوائی تازه زاد را نیز تحت تأثیر قرار داد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر