۱۳۹۳ خرداد ۲۰, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (113)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی
قسمت دهم
تلخیص راسیونالیته (اختصار تعقل)

 جان استوارت میل  
 ادامه

10
·        پسیکولوژیزه کردن تئوری شناخت با توسل به استنباطی از طبیعت انسانی و بسط آن به طرح تاریخی، مفهوم پیشرفت مبتنی بر «لیاقت فکری» انسانی را شکننده و تردید آمیز می سازد.

11
·        بنظر جان استورات میل، «علیرغم ضعف نسبی این اصل در مقایسه با قوای سوسیولوژیکی دیگر، تأثیر آن، عامل اصلی و تعیین کننده پیشرفت اجتماعی، وضع استعدادهای فکری و خصلت دعاوی است.
·        کسانی که هوش دم افزون دارند، تعیین کننده ماهوی وضع اخلاقی و سیاسی اجتماع (همبود) هستند، به همان سان که عامل فیزیکی تعیین کننده است.»
·        (جان استوارت میل، «سیستم منطق عقلی و استقرائی»، جلد 2، ص 525)

12
·        جان استوارت میل تحت تأثیر افکار سوسیالیستی (سوسیالیسم اوتوپیکی سن سیمون. مترجم)  و در سایه معارف اقتصادی هر چند ناپیگیر و دوپهلوی خویش، حس می کرد که در جامعه بورژوائی، مسئله پیشرفت، یعنی طرح امکان و ماهیت تحول اجتماعی نهایتا با مقوله مالکیت خصوصی کاپیتالیستی در رابطه قرار می گیرد.

13
·        سؤال انگیز و تردیدانگیز گشتن مفهوم پیشرفت فکری در استنباط جان استوارت میل با قبول و بهسازی عمدی «جامعه مبتنی بر مالکیت خصوصی و رقابت فردی» در اقتصاد سیاسی او در هم تنیده است.
·        (جان استوارت میل، «اصول اقتصاد سیاسی»، «مجموعه آثار»، جلد 2، ص 214)

14

·        جان استوارت میل حدس می زد که «علت ذلت موجود» در شالوده مناسبات اجتماعی است و هر اقدام تحول طلبانه امکان ناپذیر است و توهم اصلاحات (رفرم) لیبرالیِ گام به گام چاره ذلت اجتماعی موجود نیست.

15
·        این مسئله جان استوارت میل را به موضعی سوق می داد که ضمن اعلام پیشاپیش طرح مهندسی گام به گام، در بین امید بورژوائی ـ رفرمیستی و یأس و نومیدی نوسان داشت.

16
·        در این دوگانگی مفهوم پیشرفت جان استوارت میل ظاهرا یأس و نومیدی دست بالا داشته است و در آن چراغ اندیشه ترقی روشنگری خاموش گشته است.

17
·        نظر جان استوارت میل در اوایل سال های 40 از قرار زیر بوده است:
·        «بنظر من علت ذلت کنونی در اعماق قرار دارد و با نسخه شفابخش واحدی و یا با مجموعه ای از نسخه های شفابخش قابل حل نیست.
·        هر اقدام شفابخش هم جامه عمل بپوشد، فقط بهبود ناچیزی در ذلت پدید می آورد.
·        بنظر من از بین بردن این ذلت فقط می تواند بتدریج و گام به گام و با اقدامات تدریجی بیشمار صورت گیرد.
·        آن سان که هر اقدامی آماج جزئی خاص خود را در مد نظر داشته باشد.»
·        (جان استوارت میل، «نامه های آغازین»، «مجموعه آثار»، جلد 13، ص 550)

18
·        جان استوارت میل از سال 1848 به بعد رفته رفته به این نظر می رسد که رفرم (اصلاح) نهادها به بهبود بسیار ناچیز طرز تفکر و اخلاق انسان ها می انجامد.

19
·        در اوتوبیوگرافی جان استورات میل پیر، پیشرفت فکری و معرفتی به مثابه نسخه شفابخش واقعی و به مثابه ماهیت واقعی بهبود مطلوب، تحت تردید قرار دارد:
·        «اگر ارواح (شخصیت های) فلسفی جهان دیگر نتوانند به مذهب خویش ایمان داشته باشند و یا بدان در صورت نوسازی آن که به معنی تغییر ماهوی خصلت مذهب است، ایمان داشته باشند، انگاه گذار به اعتقادات سست  و افکار بی ثمر  و بی انضباطی روز افزون آغاز می شود.
·        این دوره گذار نمی تواند به پایان رسد، اگر نوسازی در بنیان اعتقادات مردم صورت نگیرد و به ایمان مذهبی و یا انسانی محض منجر نشود.
·        ایمانی که انسان ها بتوانند عملا بدان اعتماد داشته باشند.»
·        (جان استوارت میل، «سه مقاله راجع به مذهب»، «مجموعه آثار»، جلد 10، ص 482)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر