۱۴۰۰ آذر ۱۸, پنجشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۲۳)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

     

فصل دوم

مفهوم طبقه در مائوئیسم

ادامه

 

۲۳

·    با توجه به طرح نمونه وار مائوئیسم در رابطه با نقش اجتماعی فقر است که تفاوت های طبقاتی، در تفاوت های درآمد خلاصه می شوند.

·    به قول کلاسیک های مارکسیسم، در «تفاوت حجم کیسه پول» خلاصه می شوند.

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، ۱۹۶۴، جلد ۴، ص ۳۴۹) 

 

۲۴

·    بدین طریق مناسبات مالکیت عمدتا نادیده گرفته می شوند.

 

   (مناسبات مالکیت هسته اصلی مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) است.

  دیالک تیک سه عضوی نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی مهم ترین و اساسی ترین دیالک تیک هر جامعه از سویی و ماتریالیسم تاریخی از سوی دیگر است.

   این بدان معنی است که مائوئیسم با الفبای مارکسیسم حتی بیگانه است.

 مترجم)

 

۲۵

·    این گرایش در طرح اجتماعی یاران مائوتسه تونگ نقش مستمر و مداوم به عهده دارد. 

·    اگرچه آن، تنها کلید برای فهم درک مائوئیستی از طبقات اجتماعی نیست.

·    (مراجعه کنید به الف. م. رومژانو، «منابع و توسعه اندیشه های مائوتسه تونگ»، ص ۲۹۰) 

 

۲۶

·    این گرایش در حین «انقلاب فرهنگی» در رابطه با تحقیر و تخریب و مسخ سیاسی و اخلاقی لایه هایی از زحمتکشان چین که به لحاظ درآمد وضع بهتری داشتند، واضح تر نمایان گشت.

 

۲۷

·    تناقض مندی (ضد و نقیض بودن) سیاست اجتماعی مائوئیستی نیز همین جا آشکار می گردد.

·    برای اینکه به ویژه، بورژوازی ملی که در جمهوری خلق چین، قشر اجتماعی انگلی است و نمایندگان آن بالاعم درآمد به مراتب بالاتر از توده های کارگر و دهقان دارند، از افراطیت «انقلاب فرهنگی»، عمدتا مصون ماند.   

 

۲۸

·    بدین طریق، تأیید و تصدیق می شود که خلاصه کردن تفاوت های طبقاتی در تفاوت های درآمد، تنها کلید فهم درک مائوئیستی از طبقات اجتماعی نیست. 

 

۲۹

·    این گرایش در ورزیون (درک) مائوئیستی اخیر در رابطه با وجود تضادهای طبقاتی و مبارزات طبقاتی در دهات چین نیز به انحای زیر آشکار می گردد:

 

الف

·    با برجسته و عمده سازی «دهقانان فقیر  و لایه های تحتانی دهقانان میانه حال»

 

ب

·    در مشاهده اخیرا شدت یافته در زمینه ی محکوم کردن تشویق مادی در رابطه با پرداخت مناسب با زحمات زحمتکشان.  

 

۳۰

·    مطلق کردن درآمد اعضای جامعه، ضمن بی اعتنایی به مناسبات تولیدی و در نتیجه، ضمن بی اعتنایی به مناسبات مالکیت (حاکمیتی. مترجم) و ضمن بی اعتنایی به مناسبات حکومتی (قدرتی) موجود، یکی از اجزای ادعای مزخرف، اتهام زنانه  و بی بنیادی است که اتحاد شوروی و دیگر کشورهای سوسیالیستی را به مثابه «بورژوازی جدید» جا می زند.

 

۳۱

·    رابطه تنگاتنگ میان درک مائوئیستی از نقش اجتماعی فقر و درک مائوئیستی از مفهوم طبقات اجتماعی در پیشگفتار مائوتسه تونگ بر مجموعه مطالب مربوط کلکتیویزاسیون کشاورزی  در چین تبیین می یابد.

 

۳۲

·    مائوتسه تونگ در این پیشگفتار از شیفتگی عالی دهقانان فقیر، از انضباط و از اکتیویته تولیدی نیرومند آنان دم می زند.  

 

۳۳

·    مائوتسه تونگ در این پیشگفتار،  دهقانان فقیر را به مثابه سرمشق و سرلوحه طبقه کارگر و اقشار شهری قلمداد می کند.

·    («ترقی سوسیالیستی در دهات چین»، جلد ۱، ۱۹۵۶، ص ۴)

 

۳۴

·    در یک گزارش درونسازمانی نیز در سال ۱۹۴۹ از علاقه شدیدی سخن می رود که از موضع  مائوئیستی پرده برمی دارد.   

 

۳۵

·    در این گزارش درونسازمانی، کادرهای دهقانی، مستقیما به عنوان بهترین بخش پرولتاریا قلمداد می شوند.

·    (مراجعه کنید به ففر، شوبه، شولتسه، «توسعه اقتصادی ـ اجتماعی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی طبقه کارگر در جمهوری خلق چین»، در «طبقات و روابط طبقاتی در جمهوری خلق چین»، ص ۴۶) 

 

۳۶

·    در پشت پرده این فرمولبندی غیرعلمی مغشوش و درهم ـ برهم، تلاشی خرناسه می کشد که در صدد منطبق سازی تظاهرآمیز تز اصلی مارکسیستی ـ لنیینستی مربوط به رسالت تاریخی پرولتاریا با تجلیل مائوئیستی از فقر است.   

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر