پروفسور دکتر رولف ماکس
(۱۹۷۵)
برگردان
شین میم شین
فصل دوم
مفهوم طبقه در مائوئیسم
۲۳
· با توجه به طرح نمونه وار مائوئیسم در رابطه با نقش اجتماعی فقر است که تفاوت های طبقاتی، در تفاوت های درآمد خلاصه می شوند.
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، در «تفاوت حجم کیسه پول» خلاصه می شوند.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، ۱۹۶۴، جلد ۴، ص ۳۴۹)
۲۴
· بدین طریق مناسبات مالکیت عمدتا نادیده گرفته می شوند.
(مناسبات مالکیت هسته اصلی مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) است.
دیالک تیک سه عضوی نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی مهم ترین و اساسی ترین دیالک تیک هر جامعه از سویی و ماتریالیسم تاریخی از سوی دیگر است.
این بدان معنی است که مائوئیسم با الفبای مارکسیسم حتی بیگانه است.
مترجم)
۲۵
· این گرایش در طرح اجتماعی یاران مائوتسه تونگ نقش مستمر و مداوم به عهده دارد.
· اگرچه آن، تنها کلید برای فهم درک مائوئیستی از طبقات اجتماعی نیست.
· (مراجعه کنید به الف. م. رومژانو، «منابع و توسعه اندیشه های مائوتسه تونگ»، ص ۲۹۰)
۲۶
· این گرایش در حین «انقلاب فرهنگی» در رابطه با تحقیر و تخریب و مسخ سیاسی و اخلاقی لایه هایی از زحمتکشان چین که به لحاظ درآمد وضع بهتری داشتند، واضح تر نمایان گشت.
۲۷
· تناقض مندی (ضد و نقیض بودن) سیاست اجتماعی مائوئیستی نیز همین جا آشکار می گردد.
· برای اینکه به ویژه، بورژوازی ملی که در جمهوری خلق چین، قشر اجتماعی انگلی است و نمایندگان آن بالاعم درآمد به مراتب بالاتر از توده های کارگر و دهقان دارند، از افراطیت «انقلاب فرهنگی»، عمدتا مصون ماند.
۲۸
· بدین طریق، تأیید و تصدیق می شود که خلاصه کردن تفاوت های طبقاتی در تفاوت های درآمد، تنها کلید فهم درک مائوئیستی از طبقات اجتماعی نیست.
۲۹
· این گرایش در ورزیون (درک) مائوئیستی اخیر در رابطه با وجود تضادهای طبقاتی و مبارزات طبقاتی در دهات چین نیز به انحای زیر آشکار می گردد:
الف
· با برجسته و عمده سازی «دهقانان فقیر و لایه های تحتانی دهقانان میانه حال»
ب
· در مشاهده اخیرا شدت یافته در زمینه ی محکوم کردن تشویق مادی در رابطه با پرداخت مناسب با زحمات زحمتکشان.
۳۰
· مطلق کردن درآمد اعضای جامعه، ضمن بی اعتنایی به مناسبات تولیدی و در نتیجه، ضمن بی اعتنایی به مناسبات مالکیت (حاکمیتی. مترجم) و ضمن بی اعتنایی به مناسبات حکومتی (قدرتی) موجود، یکی از اجزای ادعای مزخرف، اتهام زنانه و بی بنیادی است که اتحاد شوروی و دیگر کشورهای سوسیالیستی را به مثابه «بورژوازی جدید» جا می زند.
۳۱
· رابطه تنگاتنگ میان درک مائوئیستی از نقش اجتماعی فقر و درک مائوئیستی از مفهوم طبقات اجتماعی در پیشگفتار مائوتسه تونگ بر مجموعه مطالب مربوط کلکتیویزاسیون کشاورزی در چین تبیین می یابد.
۳۲
· مائوتسه تونگ در این پیشگفتار از شیفتگی عالی دهقانان فقیر، از انضباط و از اکتیویته تولیدی نیرومند آنان دم می زند.
۳۳
· مائوتسه تونگ در این پیشگفتار، دهقانان فقیر را به مثابه سرمشق و سرلوحه طبقه کارگر و اقشار شهری قلمداد می کند.
· («ترقی سوسیالیستی در دهات چین»، جلد ۱، ۱۹۵۶، ص ۴)
۳۴
· در یک گزارش درونسازمانی نیز در سال ۱۹۴۹ از علاقه شدیدی سخن می رود که از موضع مائوئیستی پرده برمی دارد.
۳۵
· در این گزارش درونسازمانی، کادرهای دهقانی، مستقیما به عنوان بهترین بخش پرولتاریا قلمداد می شوند.
· (مراجعه کنید به ففر، شوبه، شولتسه، «توسعه اقتصادی ـ اجتماعی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی طبقه کارگر در جمهوری خلق چین»، در «طبقات و روابط طبقاتی در جمهوری خلق چین»، ص ۴۶)
۳۶
· در پشت پرده این فرمولبندی غیرعلمی مغشوش و درهم ـ برهم، تلاشی خرناسه می کشد که در صدد منطبق سازی تظاهرآمیز تز اصلی مارکسیستی ـ لنیینستی مربوط به رسالت تاریخی پرولتاریا با تجلیل مائوئیستی از فقر است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر